Reklama

Reklama

Secesyjne medale w Muzeum Narodowym

"Medale, plakiety i żetony okresu secesji" to tytuł wystawy, którą można oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu do połowy stycznia 2010 roku.

Miniaturowy karnecik w pięknie zdobionej metalowej okładce i plakieta wmontowana w skarbonkę - to najbardziej efektowne eksponaty na tej wystawie.

Reklama

W sumie można obejrzeć 250 medali, plakiet i żetonów wykonanych przez najważniejszych europejskich medalierów tworzących w stylu secesyjnym. Prezentowane na wystawie medale powstawały z bardzo różnych okazji: od wielkich wydarzeń historycznych, rocznic, inauguracji działalności ważnych instytucji poprzez wydarzenia kulturalne, wystawy po prywatne wydarzenia, jak śluby, urodziny, chrzty dzieci.

Według Anny Kowalów, rzeczniczki prasowej Muzeum Narodowego we Wrocławiu nowością są eksponaty związane z XIX-wieczną rzeczywistością, a więc dotyczące przemysłu i transportu, a także te o charakterze alegoryczno-symbolicznym, niezwiązane z żadnymi konkretnymi wydarzeniami i przedstawiające sceny rodzajowe z udziałem ludzi i zwierząt.

Przykładem tych ostatnich są dwa najbardziej oryginalne na wystawie eksponaty: plakieta pochodząca z 1900 r. autorstwa Louisa Oskara Roty czołowego przedstawiciela szkoły paryskiej - została ona wmontowana w skarbonkę służącą do zbierania funduszy na dom sierot po zmarłych artystach.

Drugim niezwykłym obiektem jest karnecik, do którego okładkę wykonał Jean Baptiste Emile Dropsy - wybitny francuski medalier. Karnecik należał do nieznanej Polki, a na jego stronach zachowały się zapiski po polsku z lat 1921-1930.

- Dominujący w sztuce europejskiej końca XIX i początku XX wieku styl secesyjny zrywał z historyzmem i tradycją. Wyróżniał się płynnymi liniami i bogactwem ornamentyki. Ważna była stylowa jedność sztuki, dlatego powstawały nie tylko secesyjne obrazy, rzeźby, czy architektura, ale biżuteria, meble oraz medale - mówiła Kowalów.

Dodała, że secesja przyczyniła się do odrodzenia sztuki medalierskiej, w tym czasie wzrosło znaczenie artysty-medaliera i jakość artystyczna dzieł. Secesyjne medale i plakiety nie były jednolite pod względem stylistycznym: dzieła artystów francuskich cechuje miękkość modelunku, malarskość matowienia tła, brak wysokiego brzegu, natomiast w twórczości medalierów niemieckich modne secesyjne motywy występują sporadycznie, charakteryzują się powściągliwością i prostotą.

Znajdująca się w zbiorach Muzeum Narodowego kolekcja secesyjnych medali i plakiet jest jedną z najciekawszych w kraju. Wystawie towarzyszy katalog zbiorów autorstwa Magdaleny Karnickiej.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje