Podczas 11 festiwalowych dni spośród zaplanowanych do wykonania 60 utworów ponad 50 kompozytorów niemal 40 będzie miało swoje światowe prawykonania. W związku z 50-leciem festiwalu nacisk programowy położony został przede wszystkim na prawykonania utworów zamówionych przez festiwal, szczególnie wrocławskich kompozytorów - zdaniem organizatorów - obecnie jednego z najciekawszych środowisk kompozytorskich w Polsce. Jak poinformowała rzeczniczka festiwalu Olga Karwacka na szczególną uwagę zasługuje wykonanie utworu Jurija Łaniuka ze Lwowa podczas koncertu finałowego. Wydarzeniem festiwalu ma być również monograficzny koncert dzieł zmarłego w 2010 r. Henryka Mikołaja Góreckiego, złożony z dwóch cykli utworów z lat 60. (Muzyczki i Genesis), nigdy dotąd nie prezentowanych podczas jednego koncertu. Według organizatorów ważnym akcentem będzie występ greckich kameralistów Idee Fixe w repertuarze greckim i polskim, z prawykonaniem utworu Marii Georgiadou, urodzonej we Wrocławiu i osiadłej w Grecji. - Trzy zamówienia złożono kompozytorom wrocławskim: Marcinowi Bortnowskiemu, Cezaremu Duchnowskiemu i Pawłowi Hendrichowi, aby uczcić szczególną dla Wrocławia postać - poetę Rafała Wojaczka, którego 40. rocznica tragicznej śmierci minęła w 2011 r. - zaznaczyła rzeczniczka. Wyjaśniła, że utwór Bortnowskiego zaplanowany został na koncert prawykonań orkiestry Leopoldinum, dwa następne znajdą się w programie koncertu Chóru Filharmonii Wrocławskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach obok premiery nowej wersji oratorium "Im Niemandsland" Zbigniewa Bargielskiego. Punktem kulminacyjnym - zdaniem Karwackiej - stanie się koncert finałowy trzech prawykonań, w tym jednego prowadzonego przez dwóch dyrygentów: Wołodymyra Sirenki z Kijowa i Szymona Bywalca z Katowic z udziałem śpiewaków, narratorów, Agaty Zubel, Andrzeja Bauera z elektryczną wiolonczelą występujących z Chórem Filharmonii Wrocławskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Rzeczniczka wyjaśniła, że 20 kompozytorów na stałe lub luźniej związanych z Wrocławiem stworzy w panoramie programowej festiwalu rodzaj preludium do Światowych Dni Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, które odbędą się w 2014 r. we Wrocławiu oraz do programu Wrocławia jako Miasta Kultury Europejskiej w 2016 r., w którym przewidziano przesłuchania Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (po raz pierwszy w Polsce). Festiwal, na którym prezentowane są współczesne polskie kompozycje, odbywa się co dwa lata, jego początki sięgają 1962 r.