Inicjatywa ma związek z nowym projektem rozporządzenia, przygotowanym przez resort infrastruktury, w którym przewiduje się, że zwolnione z opłaty za przejazd Autostradową Obwodnicą Wrocławia (AOW) będą jedynie samochody osobowe i motocykle poruszające się w ruchu lokalnym. Według projektu za przejazd AOW miałyby być pobierane opłaty od pojazdów jadących tranzytem oraz pojazdów rozpoczynających lub kończących podróż na obwodnicy. - Ministerstwo Infrastruktury wymyśliło rzecz kuriozalną w skali europejskiej. Obwodnice służą do tego, by przechwytywać ruch tranzytowy, a ruch wewnątrzmiejski odbywał się w mieście. Rozwiązanie proponowane przez resort sprawia, że ta logika będzie odwrócona. To nie tak miało być Obwodnica ma być płatna, a to oznacza, że ruch tranzytowy będzie kierował się do Wrocławia; natomiast w części ma być bezpłatna dla wrocławskich samochodów, w związku z tym ruch lokalny będzie się kierował na obwodnicę - tłumaczył Dutkiewicz. Zdaniem prezydenta wprowadzenie opłat dla samochodów ciężarowych poruszających się po AOW ma sens jedynie, gdyby wprowadzono opłaty za przejazd ciężarówek przez Wrocław. Podkreślił, że jest to możliwe dzięki systemowi elektronicznego ważenia, którym Wrocław dysponuje. Miasto uruchomiło specjalny profil na Facebooku, na którym mieszkańcy mogą poprzeć protest przeciwko opłatom za przejazd AOW (po zalogowaniu się do serwisu trzeba wejść na konto Wrocławia). Jurkowlaniec: Nie wszystko stracone Marszałek województwa dolnośląskiego Rafał Jurkowlaniec, który spotkał się wczoraj z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem, podkreślił, że kwestia opłat za przejazd AOW nie jest całkowicie zamknięta. - Mamy jeszcze czas na jej pozytywne rozstrzygnięcie - zapewnił. - Obecna sytuacja nie jest dla nas komfortowa i po wcześniejszych zapewnieniach nie tego się spodziewaliśmy. (...) To rozwiązanie połowiczne i będę chciał, abyśmy wspólnie dążyli do tego, aby obwodnice autostradowe wielkich miast były całkowicie bezpłatne dla ruchu osobowego - mówił Jurkowlaniec. Marszałek dodał, że rozmawiał z ministrem Grabarczykiem również o drogach ekspresowych S3 (Legnica-Lubawka) i S5 (nowa droga z Wrocławia do Poznania), które wypadły z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. - Pojawiała się możliwość negocjacji nt. przesunięcia środków z oszczędności na przetargach na inwestycje kolejowe na krajowy fundusz drogowy. Dzięki temu prawdopodobnie możliwe będzie przywrócenie obu tych inwestycji - tłumaczył Jurkowlaniec. Walczą o darmową AOW W środę z apelem o stworzenie lobbingu na rzecz darmowej AOW zwrócili się również wrocławscy politycy PiS - Piotr Babiarz oraz Paweł Hreniak. Zamierzają oni wysłać do premiera Donalda Tuska list z apelem, by obwodnica była drogą bezpłatną. - To skandal, że AOW dla przejeżdżających i wyjeżdżających z miasta będzie drogą płatną. Nie to obiecywali nam niektórzy politycy w czasie ubiegłorocznej kampanii wyborczej - mówił podczas konferencji prasowej sekretarz wrocławskiego PiS Piotr Babiarz. Politycy PiS przygotowali pismo do premiera Donalda Tuska, w którym apelują, by obwodnica była bezpłatna. - Chcemy, aby pod tym apelem podpisali się politycy i samorządowcy z Wrocławia i aglomeracji, będzie to pierwszy element akcji lobbingowej na rzecz darmowego przejazdu AOW - mówił Babiarz. Z kolei radny sejmiku dolnośląskiego Paweł Hreniak wskazywał, że obietnice niepobierania opłat za jazdę AOW padły z ust polityków Platformy Obywatelskiej podczas kampanii wyborczej w zeszłym roku. Żeby kierowcom jechało się lepiej... Autostradowa Obwodnica Wrocławia ma być 6-pasmową trasą, która usprawni ruch tranzytowy oraz zapewni bezpośredni dojazd do stadionu i portu lotniczego. Koszt inwestycji wynosi 3,4 mld zł. Pierwszy 7-kilometrowy odcinek AOW otwarto 30 grudnia 2010 roku. Trasa wiedzie z Magnic do skrzyżowania z autostradą A-4 w węźle Wrocław. Cała obwodnica ma być oddana do użytku w czerwcu 2011 roku. Akcja na Facebooku - kliknij! FB.init("baac9ef38ccd29fc91ce2d9d05b4783b");