Reklama

Reklama

Polska ceramika użytkowa w Muzeum Narodowym

Ponad 200 eksponatów prezentujących szeroką gamę polskich produktów ceramiki użytkowej z lat 50. i 60. XX w. będzie można zobaczyć na wystawie, która w poniedziałek zostanie otwarta w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

Na ekspozycji "Polski New Look. Ceramika użytkowa lat 50. i 60." będzie można zobaczyć znany serwis do kawy "Dorota" Lubomira Tomaszewskiego czy cieszący się olbrzymią popularnością w tamtych latach komplet "Iza" z zakładów w Chodzieży. Zwiedzając będą mogli również obejrzeć zestaw "Julia" z wałbrzyskiej fabryki porcelany oraz "Kajtek" z zakładów w Pruszkowie.

Reklama

Pokazana zostanie również kolekcja rzeźby kameralnej, czyli tzw. figurki iwupowskie (projektowane przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego). - Miały one zastąpić zdobiące polskie mieszkania kiczowate bibeloty. Figurki miały nowoczesne, uproszczone kształty, przedstawiały głównie ludzi i zwierzęta - poinformowała rzeczniczka prasowa wrocławskiego Muzeum Narodowego Anna Kowalów.

Na wystawie znalazły się również dekoracyjne talerze, które w latach 50. i 60. XX w. miały być ogólnodostępnym substytutem nowoczesnego malarstwa.

Według kuratorki wrocławskiej wystawy dr Barbary Banaś wcześniejsze ekspozycje poświęcone polskiej ceramice użytkowej z tamtego okresu skupiały się niemal wyłącznie na pokazywaniu dzieł projektantów pracujących dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

- Marginalizowano lub wręcz całkowicie pomijano udział w tworzeniu odwilżowego wzornictwa porcelany plastyków zatrudnionych w Ośrodkach Wzorcujących poszczególnych zakładów - stwierdziła kuratorka. Wrocławska wystawa pokazuje polską ceramikę użytkowa w szerszym zakresie, ponieważ będzie można zobaczyć wyroby fabryk w Wałbrzychu, Jaworzynie Śląskiej, Chodzieży, Ćmielowie, Bogucicach, Pruszkowie, Tułowicach, Włocławku czy prywatnej katowickiej wytwórni Steatyt.

Pierwsze elementy stylu New Look, którego polskim przykładem może być ceramika użytkowa z lat 50. i 60., pojawiły się na świecie jeszcze przed II wojną światową. Po raz pierwszy tej nazwy użyto w 1947 r. podczas promocji debiutanckiej kolekcji Christiana Diora. Nowy styl w sztuce użytkowej i designie charakteryzował się asymetryczną, biomorficzną formą, mocnym kolorem, drobnym deseniem.

Do Polski nowe tendencje dotarły na krótko przed 1956 r. Istotną rolę w propagowaniu nowego stylu w sztuce użytkowej odegrał Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, założony przez Wandę Telakowską.

Polski New Look to przede wszystkim specyficzne formy dekoracji. Z braku możliwości technicznych stosowano proste wzory i techniki, które pozwalały jednak na uzyskiwanie oryginalnych efektów. Nowoczesne, abstrakcyjne wzory, którymi ozdabiano przedmioty nazywano "pikasami" (od nazwiska Picassa).

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama