Warto było zobaczyć wjazd pociągu retro z oryginalnymi wagonikami z lat 30. XX stulecia. Choć ciągnione przez nową lokomotywę i tak one przykuwały uwagę. Ludzie mogli nie tylko dobrze im się przyjrzeć, ale i odbyć podróż do Piławy Górnej. Chętnych nie brakowało. W ogóle każdy z uczestników ząbkowickiej, jubileuszowej imprezy mógł znaleźć coś dla siebie. Dużą atrakcją były również przejazdy drezynami na tzw. małym dworcu - korzystały z tego całe rodziny... - Jest to pierwsze tak ważne wydarzenie dla ząbkowickiej kolei i mieszkańców. Chcieliśmy im przybliżyć jej historię. Myślę, że nam się udało. W przyszłości mamy zamiar stworzyć izbę muzealną, właśnie na małym dworcu, którą przejmie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei, i uruchomić przejazdy drezynowe do Zwróconej - mówi Jerzy Organiściak, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Ziemi Ząbkowickiej. Dla miłośników i pasjonatów kolei zorganizowano sesję popularnonaukową pod hasłem "150 lat kolei na ziemi ząbkowickiej", na której wypowiadali się historycy i krajoznawcy. Nie zabrakło innych intrygujących propozycji. il Do Ząbkowic Śl. kolej doprowadzono z Dzierżoniowa. Szlak liczył 21,4 km. Działo się to przed 150 laty. Podczas jego budowy w mieście miało miejsce tragiczne w skutkach zdarzenie: w kwietniu wybuchł pożar w jednym z domów, który w przeciągu 4 godzin zniszczył niemal całe miasto i część przyległej wsi Sadlno. Zniszczonych zostało 350 budynków, a dalszych 100 zostało uszkodzonych. Mimo to kontynuowano inwestycję, m.in. wznosząc budynek dworca. Pierwszy rozkład jazdy przewidywał dwie pary pociągów kursujących codziennie. Następnie zbudowano węzeł kolejowy w oddalonym o 10 km Kamieńcu Ząbkowickim. Oddanie do użytku nowego odcinka nastąpiło w 1874 r. Stwarzał on mieszkańcom Ząbkowic lepsze możliwości komunikowania się z Wrocławiem, do którego podróż skróciła się do 2,5 godzin. Natomiast wraz ze wzrostem zapotrzebowania na transport rolny zdecydowano o rozwoju tras kolejowych w stronę Srebrnej Góry oraz Ciepłowód i budowie małego dworca połączonego jednym torem ze stacją główną. Największe natężenie ruchu pociągów z obu dworców miało miejsce w roku poprzedzającym wybuch I wojny światowej. Wówczas odprawiano 11 pociągów w obu kierunkach i tyle przyjmowano. Dziś przewozy pasażerskie prowadzone są tylko przez 4 kursy szynobusów na trasie Jaworzyna Śląska - Kamienic Ząbk., a budynek małego dworca stał się domem mieszkalnym.