Polskie Linie Kolejowe do 2020 roku chcą wcielić w życie przemieszczanie się po kraju superszybkimi pociągami. Do Warszawy mamy podróżować w przyszłości w 100 minut, a pokonanie trasy do Łodzi i Poznania zajmie z Wrocławia mniej więcej godzinę. Obecnie kolej porusza się po polskich szynach maksymalnie z prędkością 120 km/h, w ciągu 10 lat na nowowybudowanej trasie Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław ma jeździć trzykrotnie szybciej. - Kolej może być przecież bardzo nowoczesnym środkiem transportu. Wierzę, że ten projekt będzie przełomem w rozwoju transportu szybkiego w naszym kraju - zapewnia Jan Raczyński, dyrektor biura Linii Dużych Prędkości w PLK S.A. Skróci się nie tylko czas podróży do Warszawy, który będzie wynosił 1 godz. 40 minut. Szybko dojedziemy także do Poznania i Łodzi. - Kolej dużych prędkości zostanie wykorzystana m.in. do połączenia Wrocławia z Poznaniem. Od 2020 roku będziemy do stolicy Wielkopolski jechać przez Ostrów, a nie przez Leszno. To skróci czas podróży z 2 godzin do 55 minut - mówi Zbigniew Gzik, zastępca dyrektora we wrocławskim oddziale centrum realizacji inwestycji PLK S.A. Cały projekt pod nazwą Linie Dużych Prędkości powstał już pod koniec ubiegłego wieku. W 2002 roku pierwsze koncepcje przedstawił zespół powołany przez rząd Jerzego Buzka. W 2008 roku Rada Ministrów uchwaliła ponadregionalną strategię w sprawie budowy kolei dużych prędkości. Do końca 2011 roku zakończy się analiza tras przebiegu, zasad finansowania i akceptacji. Także do końca przyszłego roku rozstrzygnie, się w jaki sposób linie zostaną połączone z Dworcem Głównym we Wrocławiu. Pierwsze plany już są. - Włączenie linii dużych prędkości, dla których wybudowane zostaną całkowicie nowe tory i infrastruktura elektryczna może nastąpić w rejonie dzisiejszej stacji Wrocław-Czernica. Dalej przez Brochów aż do Dworca Głównego szybki pociąg jechałby po zmodernizowanych torach lub całkowicie nowym, wytyczonym torze w obrębie już istniejącej infrastruktury - wyjaśnia Zbigniew Gzik. W obrębie Wrocławia superszybka kolej będzie poruszała się jednak z prędkością około 120-160 km/h. Łącznie w kraju powstaną odcinki łączące Warszawę z Łodzią, dalej w okolicach Kalisza linia będzie się rozwidlać na Poznań i na Wrocław. Odcinek Poznań - Wrocław ma być również połączony w przyszłości w Ostrowie. Całość 450 kilometrów sieci kolejowej, jaka musi powstać, ma kosztować 20 mld złotych. Rocznie od 2014 roku kolej chce budować około 100 km trasy. Warto dodać, że do Euro2012 we Wrocławiu zmodernizowany zostanie Dworzec Główny, estakada kolejowa wzdłuż ulicy Bogusławskiego oraz odcinek Wrocław-Legnica. Autor: Jarosław Garbacz