Przeprowadzone ostatnio badania wykazały, że najczęstszą przyczyną występowania uciążliwych warunków akustycznych we Wrocławiu jest hałas komunikacyjny. - Obszary, na których występują największe zagrożenia akustyczne, to tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, gdzie na ponadnormatywne oddziaływanie hałasu narażona jest największa liczba ludzi. Tereny te zlokalizowane są głównie wzdłuż szlaków komunikacyjnych. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wahają się od 5 do 20 dB - wyjaśnia Małgorzata Maroń z Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego. Aby zmniejszyć hałas, konieczna jest zmiana układu komunikacyjnego miasta. Dotychczas cały ruch tranzytowy przemieszczał się przez centrum miasta. Ograniczyć ma go wybudowanie obwodnic. - Aktualnie realizowane są duże inwestycje komunikacyjne - budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia oraz Śródmiejskiej Obwodnicy Wrocławia. Dopiero po wykonaniu tych inwestycji można się spodziewać odczuwalnej poprawy klimatu akustycznego w mieście - dodaje Małgorzata Maroń. Jednocześnie prowadzone są działania ograniczające ciężarowy ruch tranzytowy przez miasto. Wprowadzone zostały ograniczenia przejazdu przez Wrocław pojazdów o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 9 i 12 ton. Dziury potęgują hałas Przyczyną dużego hałasu komunikacyjnego w mieście jest również zła jakość nawierzchni ulic i torowisk tramwajowych. - Wrocław będzie systematycznie realizował zadania polegające na przebudowie i modernizacji ulic oraz torowisk tramwajowych - obiecują pracownicy Urzędu Miejskiego. W walce z hałasem najistotniejsze są działania systemowe. Zanim jednak to nastąpi zastosowane zostaną ekrany akustyczne. W Europie to rozwiązanie ostateczne, ponieważ nie likwiduje źródła hałasu. Stosowane jest po wyczerpaniu wszystkich innych możliwości technicznych i organizacyjnych. - Ekran w istotny sposób zaburza ład przestrzenny. Realizacja ekranów jako konstrukcji budowlanej wymaga odpowiedniej przestrzeni oraz badań - tłumaczy Małgorzata Maroń. Jest to również bardzo kosztowna inwestycja. Koszt budowy ekranu zależy od wielu czynników, m.in. od jego długości i wysokości oraz materiału, z jakiego został wykonany. Średnio metr kwadratowy ekranu kosztuje 1100 zł. Trzeba do tego doliczyć koszty dodatkowe związane z budową osłony. Będą nowe ekrany 19 marca rada miejska postanowiła, że jeśli działania priorytetowe nie spowodują istotnej redukcji hałasu, w newralgicznych miejscach postawione zostaną ekrany akustyczne. - Ekrany zostały zaproponowane w następujących miejscach: al. Armii Krajowej, ul. Jeździecka, ul. Legnicka, skrzyżowanie ul. Horbaczewskiego i ul. Balonowej, ul. Pilczycka - wyjaśnia Małgorzata Maroń. Przewiduje się, że łącznie w mieście zostaną wybudowane 4 kilometry osłon. Do tej pory ekrany zostały zamontowane przy ulicach: Strzegomskiej, Klecińskiej, Borowskiej, Kromera, Karkonoskiej, Kochanowskiego, Sobieskiego i Krakowskiej. Mieszkańcy budynku przy ul. Borowskiej, przy którym rok temu postawiony został ekran, nie są zadowoleni z takiego rozwiązania. - To jest masakra. Nikt na ten temat nie powie tu nic dobrego - mówi Teresa Zieleniecka. Ludzie skarżą się, że hałas wcale się nie zmniejszył. Jest tak samo głośno jak było wcześniej. Są za to inne efekty. W mieszkaniach, szczególnie tych na niższych kondygnacjach jest ciemno. Mają one teraz niższy standard i straciły na wartości. Poza tym, jedyny widok z okna, na jaki mogą teraz liczyć mieszkańcy, to betonowa ściana. - Byliśmy przeciwni temu pomysłowi, jednak nasze protesty nic nie dały - dodaje pani Teresa. Beata Sadowska