W poniedziałek odbyła się oficjalna prezentacja nowego pociągu, który swój pierwszy kurs odbył na trasie Wrocław - Legnica. Pojazd pomalowany został w biało-żółte barwy, znajdują się w nim 202 miejsca siedzące i niemal 260 miejsc stojących. W czasie podróży pasażerowie mogą m.in. korzystać z internetu czy doładować telefon. Pociąg wyposażony jest w szyby pochłaniające promienie słoneczne, klimatyzację i niskie wejście, ułatwiające poruszanie się m.in. osobom niepełnosprawnym oraz pasażerom z wózkami. Obsługa pojazdu ma do dyspozycji elektroniczne układy sterowania oraz kamery zamiast lusterek. Podczas testów przeprowadzonych na Centralnej Magistrali Kolejowej nowe pociągi przekroczyły prędkość 211 km/h, jednak po trasach Dolnego Śląska będą jeździły z maksymalną szybkością 160 km/h. - Dzięki temu czas podróży z Wrocławia do Węglińca, który obecnie wynosi dwie godziny i 20 minut, skróci się do jednej godziny i 53 minut, a po zakończeniu remontu torowiska we wrocławskiej Leśnicy, czas jazdy spadnie do jednej godziny i 41 minut. W sumie podróżni zaoszczędzą więc ok. 40 minut - powiedział marszałek woj. dolnośląskiego Rafał Jurkowlaniec. W dni powszednie pociągi będą kursowały jedynie na trasie z Wrocławia do Węglińca, natomiast w weekendy pojawią się również na trasie Wrocław - Jelenia Góra. - Dotychczas Koleje Dolnośląskie eksploatowały szynobusy spalinowe, które były stosunkowo niewielkimi pojazdami, przeznaczonymi na linie o mniejszym obciążeniu pasażerskim. Te pociągi elektryczne są większe, szybsze i dużo bardziej nowoczesne - podkreślił marszałek. Koszt pięciu nowych pojazdów to ok. 100 mln zł, z czego niemal 70 mln pochodzi z unijnej dotacji przekazanej za pośrednictwem programu regionalnego. Władze Dolnego Śląska mają w planach zakup kolejnych 11 szybkich pociągów, które na trasy wyruszą w latach 2014-2015. Będą kursowały na liniach Wrocław - Rawicz oraz Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra. Obie trasy są obecnie modernizowane, aby pociągi mogły na nich rozwijać duże prędkości. Pięć pociągów zostanie sfinansowanych z unijnych pieniędzy pochodzących z programu krajowego, a pozostałe sześć z funduszy pozyskanych z Regionalnego Programu Operacyjnego. Koleje Dolnośląskie są spółką samorządową. Zostały powołane przez sejmik województwa dolnośląskiego w grudniu 2007 r., a działalność przewozową rozpoczęły rok później. Obsługują połączenia pomiędzy kilkunastoma miastami w regionie.