Reklama

Reklama

Mądry konsument na urlopie

Przed zakupieniem wymarzonej letniej wycieczki, warto dokładnie przyjrzeć się ofercie biura podróży, klubu wakacyjnego czy linii lotniczych, by nie paść ofiarą nieuczciwych przedsiębiorców i usługodawców.

Rzecznik przypomina, że konsumentów - turystów przebywających na urlopie za granicą chroni również unijne prawo konsumenckie.

Reklama

1. Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz.

Jeżeli jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest dowód zapłaty, postaraj się o foldery, ulotki, katalogi z opisem wycieczki. Zwróć też uwagę na zapisy o możliwości zmiany ceny przez biuro. Jeśli zawarłeś umowę przez Internet - zapisz ją na swoim komputerze wraz z emailami.

2. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu.

Określenie "w pobliżu miasta/plaży" może oznaczać dystans 2 km, a kusząco brzmiący "apartament z park view" to pokój z oknami wychodzącymi na parking.

3. Zwróć uwagę na standaryzację.

Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3*** w Hiszpanii nie muszą równać się 3*** we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.

4. Zadbaj o ubezpieczenie.

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.

5. Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką.

Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.

6. Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera.

Przewoźnicy spoza UE nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z "czarnej listy" ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.

7. Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż.

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

8. Reaguj na bieżąco.

Uszkodzony lub opóźniony bagaż - wypełnij na lotnisku protokół nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR i zachowaj jego kopię, następnie złóż reklamację w terminie. Hotel inny niż w ofercie - zbieraj dokumentację (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta). Bankomat nie wydał pieniędzy, ale obciąży konto - zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie, a reklamację złóż do banku, który wydał kartę. Kupujesz produkt z gwarancją - sprawdź czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Twoim kraju.

9. Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie.

Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji - poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.

10. Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń.

Europejskie Centrum Konsumenckie, gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację; Urząd Lotnictwa Cywilnego, gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład; wojewódzki urząd marszałkowski - kontrola biura podróży, gdy nie otrzymałeś odpowiedzi na reklamację dłużej niż 30 dni;rzecznik konsumentów w przypadku sporu z krajowym biurem podróży.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama