Jak na razie za 200 km autostrady z Wrocławia do Katowic nie płacimy nic. Równocześnie jednak na trasie nie ma obecnie żadnych MOP-ów, czyli miejsc obsługi podróżnych. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad rozpisała już przetarg na postawienie stacji benzynowych i restauracji. W przetargu na wykonanie Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowego z elementami Studium Korytarzowego wzięły udział cztery firmy. Ma ono dostosować autostradę A4 Wrocław - Krzywa i Krzywa - Golice do standardów obowiązujących na trasie płatnej. Gdy powstaną miejsca obsługi podróżnych, będzie można zacząć pobierać opłaty. Najkorzystniejszą ofertę o wysokości prawie 1,5 mln zł złożyło biuro projektowe Tebodin - SAP Projekt, najdroższą zaś, osiągającą prawie 4,7 mln zł, konsorcjum firm Scott Wilson. Jak na razie na pierwszym etapie prac określany jest zakres rzeczowy i finansowy inwestycji. Przeprowadzona zostanie analiza i prognoza ruchu drogowego, która określi miejsca, gdzie należy wybudować trzeci pas ruchu oraz umieścić pas awaryjny. Analizie poddana zostanie również konieczność poprawienia węzłów i obiektów inżynierskich oraz budowa urządzeń ochrony środowiska tj. ogrodzenia czy przejścia dla zwierząt. Czas realizacji wynosi 18 miesięcy. W podobnym czasie przewidziane są miejsca obsługi pasażera na trasie Zgorzelec - Krzyżowa. Pierwsze trzy będą gotowe na początku 2011 roku. Rok później zostaną wprowadzone opłaty. aw