Na zlecenie Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej Delegatura IH w Wałbrzychu przeprowadziła kontrolę legalności i prawidłowości działania przedsiębiorstw świadczących usługi hotelarskie na naszym terenie. Kontrola na wybranej grupie daje pogląd na zagadnienie. W całym kraju skontrolowano 120 przedsiębiorstw świadczących usługi hotelarskie. Hotel w powijakach Wałbrzyscy inspektorzy skontrolowali trzy placówki: pokoje gościnne w Szczawnie - Zdroju, hotel i pensjonat w Świdnicy. "Nieprawidłowości stwierdzono we wszystkich trzech obiektach", czytamy w informacji pokontrolnej. Dowiadujemy się dalej, że właściciele nie zgłosili obiektów do ewidencji takich placówek prowadzonej w gminach. Nie uzyskali zaszeregowania obiektu do odpowiedniej rodzaju i kategorii. Nie mają więc prawa używać nazw: hotel czy pensjonat, które wymagają odpowiedniego standardu. - Nazwy te są zastrzeżone prawem dla obiektów w ten sposób zaszeregowanych. Dwa z trzech skontrolowanych obiektów świadczących usługi hotelarskie nie było zgłoszonych do żadnej ewidencji - mówi dyrektor IH w Wałbrzychu, Jadwiga Kojs. Wymogi bezpieczeństwa Skontrolowane obiekty udostępniające miejsca hotelowe nie miały dokumentów stwierdzających spełnienie wymagań bezpieczeństwa przeciwpożarowego i wymagań budowlanych. Właściciele nie przeprowadzali obowiązkowych okresowych kontroli w tym zakresie. Żaden z obiektów nie miał udogodnień dla gości niepełnosprawnych. Inspektorzy odnotowali też pozytywne strony hotelarzy. "Jakość i i kultura obsługi konsumentów nie budziła zastrzeżeń. Na żądanie konsumentów udzielane były informacje dotyczące rozkładu jazdy lokalnej, personel w recepcji znał co najmniej jeden język obcy, osoby niepełnosprawne mogły liczyć na pomoc ze strony pracowników obiektu", czytam w informacji kontrolerów. Za niedopełnienie jednak istotnych wymagań inspektorzy ukarali właścicieli mandatami i sformułowali cztery żądania dotyczące usunięcia nieprawidłowości oraz poinformowali instytucje nadzoru. Elżbieta Gargała