Umowa w sprawie budowy przeprawy została podpisana przez prezydenta Rafała Dutkiewicza i prof. Tadeusza Więckowskiego, rektora Politechniki Wrocławskiej. Kilka miesięcy temu, po krótkich rozmowach władz miasta i uczelni, podjęto pierwsze kroki w planach realizacji kolejki. - Mamy już praktycznie gotowy program funkcjonalno-rynkowy, za chwilę przystąpimy do jego realizacji. Jest to kolejka linowa, która będzie przewoziła społeczność Wrocławia - oświadczył prof. Tadeusz Więckowski, rektor Politechniki Wrocławskiej. Kolejka będzie miała długość około 480 metrów, a średni czas przejazdu między jedną a drugą stacją wyniesie około 2,5 minuty. "Na trasie" będą kursowały dwie gondole transportujące pasażerów wahadłowo. Jeden wagonik będzie mógł przewieźć maksymalnie 15 osób. W ramach projektu przewidziany został także transport osób niepełnosprawnych oraz rowerów. - Będzie to przewóz wagonikami, które będą zamknięte, a w czasie zimy ogrzewane. Będą bardzo odporne na zewnętrzne warunki atmosferyczne. Jedyne utrudnienie pojawi się w przypadku bardzo silnego wiatru - kontynuował prof. Tadeusz Więckowski. Transport kolejką linową będzie zintegrowany z komunikacją miejską. Wybierając tę formę przejazdu, będzie można skorzystać z kart miejskich. Natomiast studenci politechniki będą korzystać z kolejki zupełnie za darmo. - Bo inaczej to byłoby tak, jakby wymagać od studentów opłat za korzystanie z windy - zaznaczył prof. Tadeusz Więckowski. Wcześniej władze uczelni i miasta zastanawiały się na wyborem między budową kładki albo kolejki linowej. Dylemat został szybko rozwiązany. Po wstępnych obliczeniach i projektach uznano, że budowa gondoli będzie o wiele tańszym, szybszym i praktyczniejszym, zwłaszcza w czasie zimy, rozwiązaniem. - Kładką byśmy się studentów nie doczekali w przeciągu godziny czy nawet półtora - żartobliwie skomentował prof. Antoni Szydło. - Bardzo się cieszę z tego projektu. Politechnika po raz kolejny okazała się uczelnią innowacyjną i kreatywną. Ten rodzaj transportu miejskiego będzie pełnił nie tylko funkcję komunikacyjną, lecz także turystyczną - zaznaczył Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu najbliższego roku. Koszty oszacowano na 8 mln zł. Po połowie złożą się na nią miasto i uczelnia. - Na inaugurację Geocentrum pojedziemy kolejką - zapowiada prof. Antoni Szydło. Niebawem zostanie ogłoszony przetarg jednocześnie na projektanta jak i wykonawcę. - W ostatnim czasie powstała biała księga Unii Europejskiej, w której położono duży nacisk na niekonwencjonalne środki transportu komunikacji miejskiej. Sądzę, że gdybyśmy nieco później wystartowali z projektem, to grant otrzymalibyśmy z pocałowaniem reki - dodał prof. Szydło. Oprac. Monika Kawecka