Tytułowe fotografie to przenośnia. Nikt w spektaklu nie będzie ani robił, ani oglądał zdjęć. To tylko symbol i metoda, by na chwilę zatrzymać czas i na nowy sposób spojrzeć na siebie i sytuacje, których doświadczamy. Drukowane przez lata w Gazecie Wyborczej, a także wydane książkowo "Fotografie" to bowiem specyficzny dla Janusza Andermana fotograficzny sposób opisywania polskiej codzienności oparty na obyczajowych szczegółach, pełny komizmu i odległy od wszelkiej oficjalności. Taki sposób patrzenia na świat zainspirował Pawła Kamzę do napisania opowieści scenicznej "Kielce. Koniec świata". Oczekująca premiery sztuka zachowa jednak tytuł "Fotografie" wskazując wyraźnie na źródło inspiracji. Akcja sztuki toczyć się będzie współcześnie na prowincjonalnym dworcu kolejowym i w pociągu. Podróż zetknie ze sobą siedem kobiet, które - jak to w pociągu - rozpoczną specyficznie pogaduszki o wszystkim i niczym. Córka wojewody, jasnowidząca kuracjuszka, konduktorka, asystentka wojewody, malarka, poetka i reporterka radiowa rozpoczną charakterystyczny dla rodaków spektakl narzekań i malkontenctwa, niezadowolenia z życia. Bo prawdziwe życie, nie to które toczy się na łamach gazet i w telewizji, jest jak diabeł - tkwi w szczegółach - jak zauważy w pewnej chwili konduktorka. - Kolejowy przedział i wspólna podróż tworzą sytuację, w które obcy sobie ludzie zaczynają się zwierzać. Jedni mówią prawdę, inni zmyślają. Jedni opowiadają kim są, inni - kim chcieliby być - mówi autor i reżyser. Świat zewnętrzny, który stanie się istotną przeszkodą w podróży, już to za sprawą "blokady blokady", już to z powodu pogrzebu miejscowego notabla, reprezentować będą męskie postaci dramatu. To dzięki nim echa zdarzeń dziejących się na owym "końcu świata" będą docierać do pociągu i wpływać na bohaterki i ich zachowania. Fragment, który w piątek 20 marca obejrzeli legniccy dziennikarze każe spodziewać się po tym spektaklu sporej dozy komizmu i okazji do aktorskiej brawury. Sztuka została zgłoszona do tegorocznej 15. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Teatr Modrzejewskiej w Legnicy Scena na Piekarach Fotografie: według Janusza Andermana adaptacja i reżyseria: Paweł Kamza scenografia: Izabela Kolka ruch sceniczny: Anna Piotrowska muzyka: Paweł Moszumański premiera: 29 marca 2009 r. Obsada: Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Justyna Pawlicka, Małgorzata Urbańska oraz Dariusz Majchrzak i Łukasz Węgrzynowsk. Autor: Grzegorz Żurawiński