MFF ERA NOWE HORYZONTY to największy, i jeden z najważniejszych festiwali filmowych w Polsce, w ubiegłym roku wszystkie festiwalowe filmy zobaczyło 127 tysięcy widzów. W programie tegorocznej edycji zostanie pokazanych około 550 filmów z 45 krajów w 11 dni (w tym 250 filmów pełnometrażowych na ponad 600 seansach). 150 z nich będzie miało polskie premiery podczas festiwalu. Festiwal otworzy austriacki film Michaela Haneke Biała wstążka, nagrodzony w tym roku Złotą Palmą na festiwalu w Cannes. Wrocławski pokaz będzie polską premierą filmu. Biała wstążka powraca do źródeł wielkich XX-wiecznych totalitaryzmów. Film imponuje dokładnym odtworzeniem rzeczywistości sprzed stu lat. Jest jak ożywiona czarno-biała fotografia. Akcja filmu toczy się przed I wojną światową w małym miasteczku w północnych Niemczech. Jej bohaterami są młodzi członkowie kościelnego chóru, należący do różnych środowisk. Stają się świadkami, ofiarami, prawdopodobnie również sprawcami fatalnych wydarzeń, które wstrząsną społecznością miasteczka. Drugim filmem, który zostanie pokazany w dniu otwarcia festiwalu będzie Nimfa, prezentowany w sekcji Inne spojrzenie tegorocznego Cannes, w reżyserii Pen-ek Ratanaruanga, jednego z czołowych przedstawicieli nowej fali kina tajskiego. To hipnotyczny spacer po tropikalnym lesie, film o duchach, mający wiele z nastroju prozy Edgara Allana Poe. Filmem zamknięcia festiwalu będzie tegoroczny zdobywca 7 Cezarów - prestiżowych nagród Francuskiej Akademii Filmowej, francusko-belgijski film Serafina Martina Provosta, historia prostej kobiety o niezwykłym talencie, która staje się gwiazdą świata sztuki. Wydarzeniem festiwalu będzie pokaz najnowszego obrazu Pedro Almodovara Przerwane objęcia. Hiszpański reżyser, którego kilka poprzednich filmów miało polskie premiery na ENH, zaproponował festiwalowi pokaz swojej najnowszej produkcji z Penelope Cruz w roli głównej, razem z jednym z jego ulubionych filmów, który inspirował go podczas prac nad Przerwanymi objęciami. To brytyjski film noir Noc i miasto (Night and the City, 1950 rok) w reżyserii Julesa Dassina. Widzowie festiwalu jako pierwsi w Polsce będą mogli się przekonać na ile najnowszy obraz Almodovara rozgrywa się w świecie znanym z jego poprzednich dzieł, a na ile jest hołdem dla niezwykłego gatunku, jakim był film noir.