Jak powiedziała na konferencji prasowej kurator wystawy Elżbieta Łubowicz, ekspozycja była przygotowywana od dłuższego czasu. - Wystawa miała być prezentem na 70. urodziny artysty, które przypadały 15 maja 2009, niestety wyszło inaczej. Ekspozycja stała się pośmiertnym hołdem złożonym artyście - powiedziała Łubowicz. Wystawę zatytułowano "początekoniec". - Jest to tytuł i zarazem fragment jednej z prac artysty, powstałej w swojej pierwszej wersji w 1971 r. - tłumaczyła Łubowicz. Dodała, że tytuł odnosi się również do źródeł pracy artystycznej Dróżdża, czyli do rozważań nad językiem i wyrażanej poprzez utwory fascynacji problemem czasu i przestrzeni. Wystawa przygotowana przez Ośrodek Kultury i Sztuki we współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu ukazuje w sposób przekrojowy twórczość Dróżdża. Znajdują się na niej zarówno wczesne wiersze lingwistyczne, jak i prace przestrzenne, np. ogromnych rozmiarów wenecka realizacja "Alea iacta est". "Alea iacta est" to praca złożona z ok. 250 tys. kości do gry, przedstawiająca wszystkie możliwe 46 656 układy 6 kostek. We Wrocławiu zostanie pokazana w alternatywnej formie w postaci 6 tomów książek oraz przez dokumentację wystawy w Pawilonie Polskim w Wenecji. - Na wystawie pokazane zostaną zarówno te dzieła, w których podstawowym tworzywem jest język, jak i te oparte na cyfrach i liczbach oraz prace operujące przedmiotami-znakami - podkreśliła kurator. Eksponowane są również dzieła dotąd pokazywane tylko jeden raz - tzw. klamki i żyłki. Elementem wystawy jest również utwór muzyczny skomponowany do jednego z dzieł Dróżdża przez Tadeusza Sudnika. Wystawie towarzyszy obszerny katalog, który jest jednocześnie pierwszą monografią artysty, zawierający wszystkie dzieła pokazane na wystawie. W katalogu znalazły się trzy eseje - Grzegorza Dziamskiego, Tadeusza Sławka oraz Elżbiety Łubowicz - które są próbą całościowego spojrzenia na twórczość Dróżdża. Stanisław Dróżdż (1939-2009) jest uznawany za najwybitniejszego polskiego twórcę poezji konkretnej (kierunek artystyczny łączący elementy poezji i sztuk wizualnych). Prace zaczął wystawiać w 1968 r. Swoją twórczość określał terminem "pojęciokształty". Nazwa ta wywodzi się od kształtów pojęć, które realizują się w momencie ich przestrzennego uformowania. Dzieła Dróżdża były pokazywane na niemal 300 wystawach krajowych i zagranicznych. Reprezentował Polskę na 50. Biennale Sztuki w Wenecji w 2003 roku. Wystawa będzie czynna dla zwiedzających do 6 grudnia.