Projekt ten wygrał zorganizowany przez PKP i miasto Wrocław konkurs, a jego autorem jest GRUPA 5 Sp. z o.o. z Warszawy. Koncepcja przebudowy budynku dworca zakłada m.in. wykorzystanie jak największej powierzchni na pomieszczenia komercyjne. Przestrzeń komercyjna zdominować ma dotychczasowy układ funkcji dworcowych, a sam budynek przestanie być jedynie dworcem kolejowym, stanie się też galerią handlową. Ponadto w obiekcie powstaną m.in. pomieszczenia biurowe oraz sale wielofunkcyjne, a także parking podziemny na około 200 miejsc. Na podstawie koncepcji do lutego powstać ma projekt budowlany, aby w trzecim kwartale 2009 r. można było ogłosić przetarg na wykonawcę. Zgodnie z takim harmonogramem prace budowlane mogłyby się rozpocząć na przełomie 2009 i 2010 r. Jak powiedział w piątek na konferencji prasowej prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, prace w samym budynku mogą się zakończyć połowie 2011 r, dzięki czemu obiekt będzie w pełni przygotowany na EURO 2012. Równolegle mają trwać prace związane z otoczeniem dworca. Mogą tam postać nowe obiekty, min. biurowe o łącznej powierzchni 60 tys. m kw. Część w otoczeniu dworca - zdaniem prezydenta miasta - powinna być realizowana komercyjne, wspólnie z prywatnymi inwestorami. Te prace prawdopodobnie zakończą się dopiero około 2013 r., ale "już widać zainteresowanie tymi inwestycjami". Dutkiewicz zapewnił, że dla pasażerów remont nie będzie oznaczał dużych trudności. - Dworzec ma relatywnie dużo peronów i można je remontować w taki sposób, że wyłączenie jednego czy dwóch nie przeszkadza w pracy pozostałych - powiedział. Całość inwestycji Dutkiewicz szacuje na około 300-400 mln euro, ponieważ - jak dodał - może tam powstać dodatkowy hotel i biurowce. Wartość przebudowy samego budynku dworca to około 40 mln euro. Wrocławski dworzec główny zaprojektował niemiecki architekt Wilhelm Grapow; budynek powstał w połowie XIX w. Dotąd przebudowywany był tylko raz - w 1904 r.