- To piękny zabytkowy budynek w centrum miasta, na bazie którego chcemy stworzyć centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Skorzystają na tym podróżni. To ważne zadanie również ze względu na planowaną przez samorząd województwa reaktywację połączeń kolejowych do Wrocławia - mówi Wojciech Murdzek, prezydent Świdnicy. Uroczyste przekazanie dworca zorganizowano 6 grudnia w dniu św. Mikołaja m.in. z udziałem władz województwa, samorządowych oraz PKP. Dworzec Świdnica Miasto, podobnie jak przejęte już wcześniej od PKP tereny przy ul. Kolejowej, przekazuje miastu Skarb Państwa jako darowiznę. - Świdnica jest jednym z pierwszych w Polsce miast, gdzie decyzją naczelnika Urzędu Skarbowego zaliczono wartość dworca w poczet długów PKP wobec Skarbu Państwa, a ten zaś przekazał obiekt jako darowiznę samorządowi - mówi Zygmunt Worsa, świdnicki starosta, który w imieniu Skarbu Państwa przekazał dworzec władzom Świdnicy. Na terenie dworca miasto chce utworzyć centrum przesiadkowe. Według planu dworzec kolejowy zostanie połączony z dworcem autobusowym, dzięki czemu podróżni będą mogli łatwiej korzystać z transportu zbiorowego. Ma się tak stać poprzez przedłużenie istniejącego pod torami przejścia podziemnego, w stronę ul. Kolejowej, gdzie zostanie zlokalizowany dworzec autobusowy. Nowe centrum przesiadkowe ma być miejscem z dobrą obsługą podróżnych, wygodną poczekalnią, kasami, kawiarenkami. Planowane jest również przeniesie do obiektu Biura Strefy Płatnego Parkowania. Stworzenie centrum przesiadkowego będzie kosztowało ponad 20 mln zł. Sfinansowanie przedsięwzięcia w pełnym wymiarze będzie możliwe jedynie, przy udziale środków z Unii Europejskiej. Nabór wniosków planowany jest na połowę 2010 r. W przypadku, gdy miasto nie otrzyma wsparcia z funduszy zewnętrznych, zrealizowana zostanie jedynie część planu. Pierwszy budynek dworca kolejowego Świdnica Miasto wzniesiono w 1861 r. Na jego miejscu w latach 1903-1905 wybudowano dużo większy obiekt o dł. 80 m, który zachował się do dziś.