To już siódmy dworzec na Dolnym Śląsku, który przeszedł kompleksową modernizację. Jak powiedział w poniedziałek rzecznik PKP we Wrocławiu Bartłomiej Sarna, dworzec odzyskał historyczny blask. - Uroczystość otwarcia rozpocznie się w holu dworca. Opowiemy o inwestycji i udogodnieniach dla pasażerów. Zrezygnowaliśmy jednak z części artystycznej z powodu wypadku pociągów pod Szczekocinami - powiedział rzecznik. W ramach modernizacji dworca odnowiono jego wnętrza, elewację, dach oraz wymieniono okna i drzwi. Na środku holu, który pełni jednocześnie funkcję poczekalni, stanął kilkutonowy zabytkowy żuraw wodny pochodzący ze stacji Wałbrzych Główny. Wokół niego ustawiono ławki. Hol zyskał nowe oświetlenie podkreślające elementy architektoniczne wnętrza. Oprócz tego pojawiły się nowe tablice z rozkładami jazdy, a także system informacji dla podróżnych. Uruchomiono już kasy biletowe. Gruntowną modernizację przeszły pomieszczenia komercyjne dworca. Na najemców czekają jeszcze przestrzeń restauracyjna oraz sklepy w przyziemiu budynku. - Podczas prac dworzec przeszedł prawdziwą metamorfozę od piwnic aż po szczyt kopuły holu głównego, która sprawia, że obiekt jest unikatem architektury dworcowej w skali kraju. Zmieniło się otoczenie dworca. Na nowo ułożono nawierzchnię placu przed dworcem, pojawiła się zieleń, a także elementy małej architektury takie jak ławki, kosze czy oryginalne lampy przypominające kwiaty. Przy skarpie wybudowano parking - powiedział rzecznik. Dodał, że nową kolorystykę i blask zyskała elewacja dworca. Renowacji poddano detale architektoniczne (np. portal wejściowy z kolumnami), a także historyczny zegar. Nad wejściem głównym zamontowano nowy neon z nazwą dworca. Całość ciekawej architektonicznie bryły dworca podkreślono nową iluminacją. - Dla poprawy bezpieczeństwa podróżnych na dworcu zainstalowano system monitoringu. Natomiast dzięki wdrożeniu nowego systemu informacji wizualnej łatwiejsze stanie się także przemieszczanie po obiekcie - powiedział Sarna. Inwestycja kosztowała ok. 10 mln zł i była finansowana z budżetu państwa i środków PKP. Pierwszy budynek dworca Wałbrzych Miasto powstał w 1853 r. na przedłużeniu linii Wrocław Świebodzki - Świebodzice i nosił wówczas nazwę Altwasser. Następnie był kilkukrotnie rozbudowywany w latach 1901-1925. W 1925 r. budynek dworca został powiększony od strony zachodniej o nowy hol główny. Po rozbudowie z 1925 r. budynek dworca Wałbrzych Miasto zaczął przypominać bryłą pijalnie wód, które powstawały na przełomie XIX i XX w. na Dolnym Śląsku.