Pierwszy krok do realizacji ma być zrobiony jeszcze w tym roku. Gmina rozpisze przetarg na projekt i budowę parkingu podziemnego pod placem Nowy Targ. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to już pod koniec 2009 roku na trzech podziemnych piętrach będzie można zostawić 800 aut. Szacunkowy koszt prac waha się od 70 do 100 mln zł. - O tym, jak będzie wyglądał plac Nowy Targ, zadecyduje projektant, opierając się na wytycznych architekta miejskiego - tłumaczy Elżbieta Kulpa, która we wrocławskim magistracie koordynuje budowę tych parkingów. Samojezdne auta Nowy Targ to tylko jeden z czterech nowych parkingów, które planują zbudować władze miasta. Ich sieć ma wg urzędników pozwolić na usunięcie aut ze ścisłego centrum. Żeby w końcu uliczki przestały być parkingami, a stały się dostępne dla pieszych. Budowa parkingu pod placem Wolności już się rozpoczęła. Następny będzie w obrębie ulic Janickiego, Bernardyńskiej i Purkyniego, za budynkiem Telekomunikacji. - Departament nieruchomości prowadzi negocjacje, żeby przejąć ten teren - potwierdza Elżbieta Kulpa. Jeśli się uda, powstanie budynek z pięcioma piętrami nad ziemią i dwoma pod ziemią. Oprócz miejsc dla aut ma się tu także znaleźć część biurowo-usługowa. Na tej powierzchni mogłoby jednocześnie stać 450 aut. Chyba że zamiast tradycyjnego parkingu gmina zdecydowałaby się postawić automatyczny. - Tego typu rozwiązania stosowane są np. w Monachium. Kierowca zostawia auto przy bramie, a ono na specjalnej platformie zjeżdża pod ziemię - tłumaczy Kulpa. To droższe rozwiązanie, ale pozwalające na znaczną oszczędność miejsca. W przypadku obiektu przy Janickiego trudno jednak powiedzieć coś więcej na temat terminów oddania do użytku. Wiadomo, że na projektowanie potrzebny jest rok, a na budowę dwa lata. Więc jeśli wszystko pójdzie dobrze, moglibyśmy parkować tam za 3, 4 lata. Przy Ruskiej też zostawisz Podobnie wygląda sprawa z dwoma pozostałymi miejscami pod parkingi. Gmina od dłuższego czasu rozmawia z Urzędem Marszałkowskim o przejęciu terenu dawnego kina Pokój na rogu św. Mikołaja i Kazimierza Wielkiego. Rozmowy trwają, więc budowany parking może mieć więcej niż 220 miejsc, o których piszemy w ramce. W przypadku parkingu między ulicami Ruską a Mikołaja, po obu stronach ul. Grabarskiej, najpierw potrzebna jest zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prace już trwają. Kiedy oba parkingi będą gotowe? Najszybciej w 2011 roku. Na pewno, podobnie jak na ul. Janickiego, będą miały także część naziemną z usługami. Bartłomiej Knapik bartlomiej.knapik@echomiasta.pl