Jak poinformował kierownik Zakładu Kartografii Uniwersytetu Wrocławskiego dr hab. Tomasz Niedzielski, wyposażony w specjalistyczny sprzęt samolot pozwala m.in. na wykonywanie serii zdjęć lotniczych, które po przetworzeniu pozwolą na wygenerowanie tzw. ortofotomapy oraz na wykonanie numerycznego modelu, który przybliży rzeczywiste wysokości na danym obszarze. Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 80 cm; jest on wyposażony m.in. w elektroniczne systemy oparte na nawigacji satelitarnej, które umożliwiają monitoring parametrów lotu i ich ewentualna zmianę w trakcie trwania badań. - Gwarantuje to zachowanie precyzyjnej trajektorii lotu przez całą misję i ma kluczowe znaczenie dla automatycznego pilotażu, także przy wykonywaniu manewrów startu i lądowania - tłumaczył Niedzielski. Samolot napędzany jest silnikiem elektrycznym, a w powietrzu może się utrzymywać przez ok. 30 minut. - Dzięki jego małej masie i niewielkim rozmiarom możemy często powtarzać obserwacje, organizując loty w tych samych obszarach. Daje nam to możliwość zapisu zmian pewnych cech środowiska zarówno w czasie, jak i w przestrzeni - dodał kierownik. Sprzęt będzie wykorzystywany m.in. do stałego monitoringu rzek z powietrza, a obserwacje te wesprą przygotowywany przez Niedzielskiego nowy system prognozowania hydrologicznego. Badania z udziałem samolotu będą regularnie powtarzane, a najbliższe zaplanowane zostały na 18 grudnia i odbędą się w Kotlinie Kłodzkiej.