Jak poinformowała Marta Czyż-Kaczor z działu promocji i wydawnictw muzeum, prezentowane na wystawie fotografie układają się w swego rodzaju opowieść o rozwoju Art Nouveau, rozumianej jako pierwsza modernistyczna tendencja w architekturze. - Ukazują równocześnie różnice w powstających budowlach wynikające z uwarunkowań społecznych, kulturalnych i politycznych - dodała. Czyż podkreśliła, że różnice te wynikają m.in. z faktu, iż na obszarach Rumunii pozostających do I wojny światowej w granicach Cesarstwa Austro - Węgierskiego silnie widoczny był wpływ secesji wiedeńskiej, a tacy architekci jak Jakab Dezo czy Komor Marcell sięgnęli równocześnie do motywów ludowych. Z kolei w dawnym królestwie Rumunii, czyli na obszarach zjednoczonej Mołdawii i Wołoszczyzny, trwała wówczas obejmująca wszystkie aspekty życia modernizacja. Szczególną rolę odegrały w tym procesie kontakty z Europą Zachodnią, a zwłaszcza kulturalne i emocjonalne związki z Francją. - Obok obu tych wpływów wystawa ukazuje jednak także odrębny nurt, reprezentowany przede wszystkim przez wybitnego architekta Iona Mincu, dzięki któremu powstał nowy wariant Art Nouveau, określany jako "styl neorumuński", wyprzedzający prawie o dziesięciolecie podobne eksperymenty na zachodzie Europy. Narodziła się autentycznie narodowa szkoła architektury - dodała Czyż. Wystawę będzie można oglądać do 11 marca.