Jak poinformowała w poniedziałek rzeczniczka Muzeum Narodowego we Wrocławiu Anna Kowalów, "Abakany" pochodzą z kolekcji dzieł artystki zdeponowanych we wrocławskiej placówce. - Muzeum posiada największa w Europie kolekcję dzieł Abakanowicz. W naszych zbiorach oprócz "Abakanów" znajduje się m.in. cykl "Alternacje" obejmujący takie prace jak "Embriologia", "Postaci siedzące", "Anonimowe portrety" czy "Tłum" - powiedziała Kowalów. "Abakany" to rodzaj miękkich, wiszących dużych rzeźb z tkanin, które artystka zaczęła tworzyć na początku lat 60. Rzeźby te zapoczątkowały światową karierę Abakanowicz. - Jej "Kompozycja białych form" pokazana na Biennale Tkaniny w Londynie w 1962 r. wywołała szok. Jeszcze płaska, ale już z elementami reliefu, zapowiadała rewolucję na skalę globalną - mówiła rzeczniczka. Kowalów tłumaczyła, że w kolejnych "Abakanach" artystka systematycznie rozbijała płaską powierzchnię, wprowadzała nowe tworzywa i inaczej formowała wełnę, tradycyjnie używaną do wyrobu tkanin. - Inspirowała ją biologia. Jej tkaniny-rzeźby zestawione razem tworzą wrażenie tajemniczej dżungli, przypominają też stalaktyty lub stalagmity w jaskiniach. Widać w nich również fascynację erotyzmem - zaznaczyła rzeczniczka. W 1965 r. artystka otrzymała za "Abakany" Złoty Medal na Biennale w Sao Paulo. "Abakany" z wrocławskiego Muzeum Narodowego były wielokrotnie pokazywane na wystawach retrospektywnych Abakanowicz, m.in. na Węgrzech i w Japonii. W sali poświęconej twórczości artystki oprócz "Abakanów" wystawione zostały "Postaci siedzące" i fragment "Tłumu". Magdalena Abakanowicz urodziła się w 1930 r. Tworzone przez nią dzieła to przed wszystkim duże kompozycje przestrzenne, których głównym tworzywem jest tkanina. W swoich rzeźbach wykorzystuje również kamień, drewno i metal. Prace Abakanowicz były pokazywane na ponad 100 wystawach na całym świecie. Artystka jest laureatką wielu nagród, m.in. prestiżowej nagrody za osiągnięcia całego życia przyznawanej przez International Sculpture Center w Nowym Jorku.