Historia tego wyjątkowego dworca zaczęła się w 1929 roku wraz z ustanowieniem Watykanu jako niezależnego państwa przez Traktaty Laterańskie. W artykule VI dokumentu można przeczytać, że "Traktaty regulują też kwestie transportu kolejowego: Włochy (...) zapewnią połączenie z kolejami państwowymi, budując stację kolejową w Watykanie w miejscu wskazanym na załączonej mapie oraz zezwalając na ruch wagonów należących do Watykanu po kolei włoskiej". Dworzec kolejowy w Watykanie. Jak to się zaczęło? Dworzec otwarto jednak dopiero w 1933 roku za pontyfikatu papieża Piusa XI. Budynek zaprojektowany przez znanego architekta Giuseppe Mom wykończono białym trawertynem, co harmonizuje z klasyczną architekturą Watykanu i otaczającym go Rzymem. W holu dworca znajduje się elegancka podłoga, a na suficie widnieje kasetonowy stiuk. Prowadzi do niego wielka stalowa brama, na łuku której umieszczono herb papieża Piusa XI. Cały obiekt składa się z budynku dworca o długości 61 metrów i szerokości 21,5 metra, jednego peronu oraz kilku torów. Ten najmniejszy system kolejowy na świecie tworzą dwa trzystumetrowe odcinki torów. Obecnie część budynku jest wykorzystywana jako pomieszczenie dla ekskluzywnych sklepów przeznaczonych przede wszystkich dla nielicznych, bo ledwo kilkuset, obywateli Watykanu. Czy można korzystać z watykańskiego dworca? Nie można kupić tu biletu na pociąg do Florencji, ani Mediolanu. Watykański dworzec jest wykorzystywany głównie do transportu towarów - przewozi się nim żywność, materiały budowlane i inne potrzebne zasoby. Bywały jednak wyjątki. Jako pierwszy skorzystał z niego papież Jan XXIII 3 października 1962 roku, kiedy to na tydzień przed Soborem Watykańskim II pielgrzymował do Loreto i Asyżu. Dwukrotnie korzystał ze stacji też Jan Paweł II - 8 listopada 1979 roku, kiedy spotkał się z włoskimi kolejarzami z okazji Dnia kolejarza i 24 stycznia 2002 r., udając się wraz z przedstawicielami innych religii na ekumeniczne modlitwy w Asyżu. W 1959 roku bardzo uroczyście i w specjalnym wagonie, przewożono też z watykańskiego dworca doczesne szczątki papieża Piusa X. Trafił stamtąd do Wenecji, czyli miasta, gdzie przez 10 lat pełnił rolę biskupa i patriarchy. W ostatnich latach dworzec w wyjątkowych okolicznościach z inicjatywy papieża Franciszka otwierał swoje tory dla turystów. W 2015 roku zorganizowano specjalne wycieczki kolejowe z Watykanu do Castel Gandolfo - letniej rezydencji papieży. Pociąg kursował raz w tygodniu - w sobotę, połączenie zawieszono jednak w pandemii w 2020 roku. Watykańska kolej jest też wykorzystywana do pomocy charytatywnej. W ramach akcji "Pociąg dzieci" przyjeżdżały nim do Watykanu dzieci z rejonów dotkniętych kataklizmami lub z biednych rodzin. Np. dzieci z Genui w 2019 roku po katastrofie wiaduktu, w której zginęły 43 osoby. Znaczenie i symbolika Stazione Vatikana Stazione Vatikana ma również wyjątkowy wymiar symboliczny. Nie tylko dowodzi, że nawet najmniejsze państwo świata może stać się częścią globalnej sieci transportowej, ale przede wszystkim jest świadectwem unikalnego statusu Watykanu. Odzwierciedla harmonię między tradycją a nowoczesnością i jest przykładem integracji infrastruktury z duchowym i historycznym charakterem. Choć zatem na co dzień nie tętni życiem, jak główne stacje kolejowe w Rzymie, to pozostaje fascynującym i inspirującym miejscem, nie tylko dla miłośników kolei. ----- Bądź na bieżąco i zostań jednym z 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!