Sprzedana w Paryżu "Głowa" jest "niewiarygodnie rzadką" rzeźbą - powiedziała szefowa działu impresjonistów i sztuki nowoczesnej domu Christie's Anika Guntrum. Dodała, że od ponad 10 lat na aukcjach nie pojawiały się rzeźbiarskie prace Modiglianiego. Modigliani był (obok Picassa i Matisse'a) jednym z trzech tylko artystów swego pokolenia, którym udało się osiągnąć wybitny poziom w trzech dyscyplinach sztuk plastycznych: malarstwie, rysunku i rzeźbie. Jego udokumentowana rzeźbiarska spuścizna to tylko 27 dzieł, z których 17 znajduje się w prestiżowych muzeach. "Głowa" z wapienia, wysokości 65 cm, o charakterystycznym dla prac Modiglianiego wydłużeniu proporcji, migdałowych oczach i małych ustach, ma wyjątkowo dokładną dokumentację. Wielokrotnie wystawiana i fotografowana, ponad 80 lat należała do rodziny Gastona Levy'ego. Mimo wydłużenia kształtu i frontalnego ujęcia, była pomyślana jako forma do oglądania ze wszystkich stron. Poziomo unoszące się z tyłu włosy sprawiają wrażenie, jakby wiał wiatr. Zdaniem cytowanego przez dom Christie's Kennetha Waynesa, specjalisty od Modiglianiego, rzeźba ta dzięki smukłej szyi przypomina słynne popiersie Nefretete z berlińskiego Muzeum Egipskiego. Jednocześnie "łączy surową, zmysłową siłę kamiennych rzeźb Michała Anioła z zapadającą w pamięć tajemniczą ekspresją totemicznych masek afrykańskich", którymi inspirował się artysta. Rzeźba powstała między 1910 a 1912 rokiem, kiedy Modigliani mieszkał w tzw. miasteczku Falguiere'a, grupującym artystów rzeźbiarzy na paryskim Montparnasse. Modigliani uważał się przede wszystkim za rzeźbiarza. Jednak fizyczny wysiłek niezbędny w obróbce kamienia był ponad siły chorego na gruźlicę artysty, który w ostatnich pięciu latach życia poświęcił się malarstwu, przenosząc do niego zapoczątkowany w rzeźbach styl. "Głowę" kupił anonimowy nabywca, płacąc ponad siedmiokrotnie więcej, niż wynosiła cena wywoławcza, szacowana na 4-6 mln euro. Ale 43,18 mln euro to i tak zdaniem Guntrum wyjątkowa okazja jak za dzieło klasy muzealnej.