Pogoda

• Warszawa, Mazowieckie
  • Wrocław, Dolnośląskie
  • Zakopane, Małopolskie
  • Zielona Góra, Lubuskie

Naukowcy o sukcesie. Eksperyment cofnął objawy starzenia

Naukowcy donoszą o sukcesie w próbach odmładzania myszy. Z pomocą jednej cząsteczki badacze zmniejszyli stany zapalne, a przy tym poprawili działanie mózgu i mięśni u gryzoni. Jak przekonują, odkrycie jest na tyle obiecujące, że może otworzyć drogę do nowych sposobów leczenia typowych dla wieku starczego chorób.

Naukowcy odmłodzili myszy. Cofnęli u gryzoni różne objawy starzenia
Naukowcy odmłodzili myszy. Cofnęli u gryzoni różne objawy starzenia/Danielle Parhizkaran/The Boston Globe/Getty Images

Naukowcy z University of Texas MD Anderson Cancer Center w USA odkryli niedużą cząsteczkę (skrótowo oznaczaną TAC), która w organizmach starych myszy przywróciła typową dla młodych zwierząt podjednostkę enzymu zwanego telomerazą.

Enzym ten odbudowuje skracające się z wiekiem końcówki przechowujących materiał genetyczny chromosomów.

Eksperyment odmłodził myszy. Naukowcy cofnęli objawy starzenia

Bliższe badania wykazały, że cząsteczka doprowadziła nie tylko do zwiększenia poziomu telomerazy, ale pośrednio uruchomiła także geny ważne właśnie dla powstania neuronów, pracy pamięci, utrzymania młodości komórek i modulowania zapaleń.

W ten sposób podanie TAC spowodowało redukcję stanów zapalnych, spowolnienie starzenia się komórek, powstawanie nowych neuronów w mózgach gryzoni, poprawę pamięci i zdolności uczenia się, a także polepszyło pracę mięśni, siłę i koordynację.

Jak stwierdzają naukowcy, "udało się wyeliminować główne procesy związane z typowymi dla starczego wieku chorobami".

Regulacja aktywności genów to tzw. epigenetyka. Wiele chorób zależy właśnie od nieprawidłowych procesów epigenetycznych. Starzejący się organizm również wykazuje wyraźne epigenetyczne zmiany.

"Wyniki są obiecujące". Naukowcy chcą znaleźć sposoby na choroby związane z wiekiem

Oddziałującą na telomerazę cząsteczkę badacze odkryli po przeanalizowaniu aż 650 tys. substancji. Jej działanie badacze sprawdzili też na hodowanych w laboratorium ludzkich komórkach. Zauważyli wzmożoną odbudowę telomerów, zmniejszenie uszkodzeń DNA i nasilenie zdolności komórek do podziałów.

- Te przedkliniczne wyniki są obiecujące, ponieważ TAC jest łatwo wchłaniana przez wszystkie tkanki, w tym przez centralny układ nerwowy. Potrzebne jednak są dalsze badania, aby odpowiednio ocenić jej bezpieczeństwo i działanie w długoterminowych strategiach leczenia - mówi dr Ronald DePinho, autor pracy opublikowanej w piśmie "Cell".

- Zdobyte przez nas głębsze zrozumienie molekularnych mechanizmów napędzających proces starzenia pozwoliło nam odkryć realne cele dla leków, co umożliwia nam badanie sposobów na zatrzymanie przyczyn różnych głównych przewlekłych chorób związanych z wiekiem - podkreśla.

-----

Bądź na bieżąco i zostań jednym z ponad 200 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Interia Wydarzenia na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Przywożenie do Polski imigrantów przez niemiecką policję. Grabiec: Niedopuszczalny incydent/Polsat News/Polsat News