Sklepowi zostawiacze kierują się różnymi pobudkami. Niektórzy kontestują kulturę masową i swoimi działaniami chcą zwiększyć społeczną świadomość konsumeryzmu. Niekiedy dodają swoje ostrzeżenia do groźnych, ich zdaniem, produktów. Przedstawiciele Organizacji Wyzwolenia Barbie (Barbie Liberation Organization, BLO) zamieniali np. moduły głosowe dwóch zabawek: Tenn Talk Barbie i Talking Duke GI Joe. Skutek? Biuściasta blondynka przestała utrzymywać, że "Matematyka jest trudna", nie narzeka też na braki w garderobie ("Nigdy nie mam dość dużo ciuchów"), zamiast tego zaczęła wykrzykiwać: "Zemsta należy do mnie". Wojownik zajął się zaś planowaniem wesela swoich marzeń... Inni podrzucający starają się w ten sposób promować samych siebie lub idee, w które wierzą. Dlatego np. muzycy upuszczają swoje CD w sklepach z płytami. Fotograf z Brooklynu, Ryan Watkins-Huges, nawiązał współpracę z czterema innymi artystami. Chodzą m.in. do sklepów Whole Foods w Nowym Jorku i zaklejają oryginalne etykiety zdjęciami z ciekawych miejsc, które odwiedzili. Nie zasłaniają kodów kreskowych, towary można więc nadal kupić. Grupa w ciekawy sposób wyjaśnia motywy swoich działań. Warhol wstawił puszkę do galerii sztuki. My nakładamy sztukę na puszkę. Jeszcze inni podrzucają coś dla zabawy, traktują to jako formę autoekspresji. Nurt rozwija się od co najmniej 4 lat. W Sieci można się nawet zaopatrzyć w przedmioty potrzebne do uprawiania "procederu", np. ściągnąć za darmo pliki, które umieszcza się na tzw. Droplift CD. Autor: Anna Błońska