To nie pierwszy raz, kiedy postać nowego prezydenta Stanów Zjednoczonych służy celom marketingowym. Ostatnio powołała się na nią jedna z niemieckich firm, która właśnie wypuściła na rynek mrożone filety z kurczaka pod nazwą "Obama Fingers". Rosjanie poszli jednak w inną stronę i Obamę "wykorzystali" do promocji lodów "Duet". Plakat reklamowy przedstawia rysunkowego, uśmiechniętego prezydenta USA, który unosi prawą rękę w geście zwycięstwa. W tle widzimy majestatyczny Kapitol. Całość zgrabnie podsumowuje tekst: "Wszyscy o tym mówią: czarny w białym! Czekolada w wanilii!" Skandal wybuchł, gdy o kampanii reklamowej rosyjskiego producenta lodów poinformowały anglojęzyczne portale. Ze strony internautów popłynęła fala krytyki. "To czysty rasizm" - oceniali. Niektórzy pytali: "Czy lody mają tak samo zły smak, jak reklama?". Pomysłodawca promocji Andiej Gubajdullin odpierał jednak zarzuty o rasizm, twierdząc, że "w Rosji nazywamy to żartem, nie rasizmem". Zresztą przykładów takich "żartów" było za naszą wschodnią granicą więcej. Wizerunek Obamy wykorzystano już m.in. do promocji solarium i sieci gabinetów stomatologicznych. W tym ostatnim przypadku posłużono się sloganem: "zębna demokracja". AWT