Tworzą oni m.in. specjalne strony, wyglądem przypominające godne zaufania serwisy. Wszystko po to, by przechwytywać dane dotyczące naszych logowań, głównie na kontach bankowych. Jak zatem sprawdzić, czy nie zostaniemy oszukani? Weryfikacja internetowego sprzedawcy Kiedy podejmiemy już decyzję co do kupna danego towaru, należy zwrócić uwagę na kilka spraw: - na to, czy jest to firma, czy osoba prywatna - ważne są także opinie innych użytkowników na jej temat; - w przypadku firmy, na to, czy do informacji ogólnej podane są: REGON, NIP, nr wpisu do rejestru działalności lub rejestracji sądowej, kontakt (nr telefonu, adres mailowy); - na regulamin dotyczący dokonania zakupów online oraz system składania ewentualnych reklamacji. Czego unikać? Jak zachować ostrożność? Po wejściu na stronę danego e-sklepu sprawdźmy, czy widnieje tam ikona kłódki - oznacza to, że połączenie jest szyfrowanie, a właściciel serwisu posiada cyfrowy certyfikat zatwierdzony przez zaufanego dostawcę. Poza tym na etapie płacenia za zakupy witryna, na której się znajdujemy, w swoim adresie powinna mieć "https" oraz zielony pasek pojawiający się w polu adresu - oznacza on, że strona ta ma certyfikat SSL o rozszerzonej walidacji. Przy dokonywaniu transakcji nie należy oczywiście podawać swoich danych dotyczących numeru karty, ID karty, PIN-u, PESEL-u ani nie odpowiadać na niespodziewane esemesy z obcego numeru. Konieczne jest także upewnienie się, czy konto podawane przez sklep internetowy nie jest jedną z elektronicznych portmonetek, takich jak karty pre-paid, które najpierw należy zasilić odpowiednią sumą, by potem z tego konta po kolejnym zalogowaniu się można było zrobić przelew za zakupy. Taka sytuacja jest dość podejrzana. Co zrobić, by e-zakupy były bezpieczne? 1. Zabezpieczyć swój komputer oprogramowaniem antywirusowym, zaporę sieciową oraz system operacyjny uaktualniać na bieżąco. 2. Tworzyć bezpieczne hasła dostępu do wszelkich logowań na nasze konta. Nie powinien to być prosty ciąg liczb, np. 1234 czy nazwisko bądź imię. Bardzo łatwo złamać takie hasła. Powinny się one składać z kombinacji liter i znaków, i być inne dla każdego serwisu, w jakim się logujemy. 3. Zbierać paragony internetowe, które są potwierdzeniem dokonania przez nas płatności w razie długiego oczekiwania na przesyłkę. 4. Czytać regulamin dokonywania zakupów. 5. Być ostrożnym w przypadku "okazji" kuszących niskimi cenami - takie towary zwykle są wadliwe, a źródło ich sprzedaży nie jest wiarygodne. 6. Korzystać z prawa reklamacji, gdy nie jesteśmy zadowoleni z kupionego przez internet towaru; w tym wypadku powinniśmy mieć możliwość zwrotu w ciągu 10 dni od zakupu. 7. Założyć specjalną kartę internetową, służącą jedynie do dokonywania płatności w sieci. Bank udostępnia nam wówczas specjalny rachunek służący do gromadzenia środków wykorzystywanych do płatności za zakupy internetowe. Na rachunek karty przelewamy wtedy dokładnie odliczoną sumę, jaką potem mamy uiścić za zakupy. Bezpieczeństwo zakupów internetowych jest kwestią naszego rozsądku. Należy więc dbać nie tylko o portfel znajdujący się w naszej kieszeni czy torbie, ale także o pieniądze znajdujące się w wirtualnym świecie. Więcej na temat zakupów online można znaleźć na blogu portalu promocyjni.pl. Paulina Frankowska