Skąd wybór motywu przewodniego i filozofii dla hotelu? Filozofią naszego inwestora - UBM Development - jest ekologiczne podejście do budownictwa. Dlatego też, decydując się na otwarcie hotelu w Katowicach, nie można było tego pominąć. Katowice przechodzą niesamowitą transformację ze stolicy industrialnej w zielone miasto. Wybór marki Mercure skupiającej się na odpowiedzialnym podejściu do hotelarstwa także był dla nas oczywistością. Co więcej, należąca do Accor marka nawiązuje do lokalnych tradycji, poprzez niejednokrotnie współczesną formę przekazu. W naszym hotelu spotyka się wszystko, co obecnie dzieje się w Katowicach i regionie. Dlaczego ekologia jest tak ważna dzisiaj w hotelarstwie i budownictwie? Działania proekologiczne są istotnym czynnikiem, który odgrywa coraz większą wagę w każdym aspekcie naszej działalności. Świadomość wpływu na środowisko nieustannie wzrasta. Coraz więcej gości i firm zwraca uwagę na to, jakie ekologiczne rozwiązania znajdują się w hotelach, które wybierają na pobyt. Myślę, że z czasem ten aspekt będzie coraz ważniejszy przy wyborze hotelu. Zielone budynki, takie jak nasz, wpływają pozytywnie na mikroklimat miejsc, w których się znajdują. Postępująca urbanizacja wielu miast doprowadziła do dosłownego zabetonowania przestrzeni. Negatywne skutki tego procesu są szczególnie dotkliwe podczas gorących dni. Budynki z zielonymi fasadami czy dachami nagrzewają się w mniejszym stopniu, dlatego pozytywnie wpływają na obniżenie temperatury w swoim otoczeniu w upalne dni. Przyczyniają się też do zatrzymywania większej ilości wody opadowej. Zielone rośliny produkują tlen, pochłaniają dwutlenek węgla, a ich liście zatrzymują zanieczyszczenia w postaci pyłu. To pokazuje, że zielone budownictwo w znaczącym stopniu może poprawić komfort życia mieszkańców miast. Działania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu działalności biznesowej na środowisko to nasza rzeczywistość. Część hoteli już od dłuższego czasu stosuje rozwiązania, które ten wpływ zmniejszają. Jako sieć Accor, znaczną część działań mających na celu np. redukcję zużycia plastiku wdrożyliśmy już przed pandemią. Każdy hotel - nowy czy już funkcjonujący, może i powinien wdrażać proekologiczne rozwiązania. Nawet małe decyzje, poprzez skalę naszej działalności, mają duży wpływ zarówno na środowisko, ale i na lokalną społeczność. Przykładem tego może być chociażby nasza decyzja o zakupie słomek do napoi. Znaleźliśmy lokalną firmę ze Śląska, która produkuje naturalne słomki z żyta, a przy okazji jest przedsiębiorstwem społecznym non profit, które poprzez zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami aktywizuje je społecznie i zawodowo. Warto podkreślić również, że nasi kontrahenci coraz świadomiej podchodzą do kwestii CSR i szukają partnerów, którzy wpisują się w przyjęte założenia społecznej odpowiedzialności biznesu. To nas cieszy, bo te rozwiązania to jeden z naszych atutów. Z jakich rozwiązań ekologicznych w hotelu jest Pan najbardziej dumny? Co one oznaczają dla gości odwiedzających hotel? Ze środowiskowego punktu widzenia najistotniejsze rozwiązania to odejście od jednorazowych opakowań kosmetyków na rzecz większych pojemników. Kolejne to zastosowanie dystrybutorów z filtrami do wody w części gastronomicznej, umożliwiające w praktyce pozbycie się wody butelkowanej. System gromadzenia wody opadowej i wykorzystywanie jej do podlewania zielonej ściany, zaawansowany system zarządzania budynkiem umożliwiający dokładne monitorowanie wszystkich instalacji, co przekłada się na optymalizację zużycia energii i wody - to tylko niektóre z nich. W jaki sposób hotel wpisuje się w charakter marki Mercure? Istotą marki Mercure jest przede wszystkim czerpanie z lokalnego dziedzictwa każdej z lokalizacji poprzez wystrój, menu, kolory czy muzykę, nawiązując do lokalnej tradycji. Zwracamy ogromną uwagę na współpracę z okoliczną społecznością, czego wyrazem jest między innymi mural Mony Tusz, śląskiej artystki street-artowej, który znajduje się w lobby hotelu. Oczywiście współpracujemy również z lokalnymi dostawcami czy instytucjami miejskimi i regionalnymi. Markę Mercure wyróżniają również ludzie. Nasz zespół to zaangażowani hotelarze, którzy tworzą dla gości i wraz z gośćmi niesamowitą atmosferę miejsca. Współcześnie hotele oferują kreatywne koncepty gastronomiczne dla swoich gości, czym wyróżnia się Mercure Katowice Centrum? Koncept Winestone, który wprowadziliśmy w Katowicach, skupia się na połączeniu lokalnych smaków i dobrego wina. Mamy dostawców z regionu, którzy oferują świeże produkty o wysokiej jakości. Stworzyliśmy z nich menu, w którym nie mogło zabraknąć tradycyjnej rolady z kluskami śląskimi czy kołocza. Winestone oferuje niezobowiązującą atmosferę do spotkań towarzyskich. Dzięki temu chcemy stać się miejscem nie tylko dla gości, ale również dla lokalnej społeczności. Hotel bez wątpienia staje się wizytówką Katowic. Jak ocenia Pan pierwsze miesiące funkcjonowania? Możliwość zrealizowania tego projektu właśnie w Katowicach najlepiej podkreśla ambicję miasta i kierunek zmian, jakie w nim zachodzą. Sam jestem pod ogromnym wrażeniem wciąż dziejącej się transformacji i cieszę się, że taka zielona inwestycja została zrealizowana w samym sercu miasta. Jesteśmy bardzo zadowoleni z kierunku, w którym zmierzamy. Goście coraz częściej wybierają nasz hotel, a niektórzy z nich stają się już naszymi stałymi klientami. Jak widzi Pan przyszłość hotelarstwa i branży turystycznej? Na przestrzeni ostatnich miesięcy nasza branża bardzo się zmieniła. Pytanie, które z tych zmian zostaną na dłużej. Widzimy zmiany w segmentach gości, którzy odwiedzają hotel, w podejściu firm do podróży służbowych, spotkań biznesowych. Niektóre badania wskazują, że z różnych względów 15-20 proc. podróży służbowych już nie wróci. Jest chęć do spotkań biznesowych, ale jest niepewność o restrykcje. Mamy dużo więcej gości krajowych niż zagranicznych. Mimo wszystko jesteśmy optymistycznie nastawieni i liczymy, że hotelarstwo wróci na właściwe tory.