Zarządzana przez Komisję Europejską sieć Europe Direct rozpoczęła swoją działalność w 2005 roku. W jej skład weszły Punkty Informacji Europejskiej Europe Direct oraz Centra Dokumentacji Europejskiej. Do tej pory w całej Europie powstało prawie 500 takich punktów. W Polsce, od 1 stycznia 2013 roku, jest ich ponad 30. Wszystko po to, by Unia miała przed nami jak najmniej tajemnic, a informacje jej dotyczące docierały do jak najszerszego grona odbiorców. W każdym punkcie, oprócz konsultantów, czekają też ciekawe materiały informacyjne. Kilka praktycznych informacji Pierwszą podstawową zaletą Punktów Informacji Europejskiej Europe Direct jest to, że może z nich skorzystać każdy. Co więcej, do wyboru mamy kilka możliwości - możemy do punktu ED po prostu pójść, zadzwonić lub uzyskać pomoc drogą elektroniczną. Do naszej dyspozycji jest także specjalna infolinia Europe Direct - należy zadzwonić pod bezpłatny numer 0 800 6 7 8 9 10 11, dostępny w dni robocze w godz. 9:00 -18:00. Możemy również wysłać e-mail (kliknij: http://europa.eu/europedirect/write_to_us/mailbox/index_pl.htm). Odpowiedź na niego powinniśmy otrzymać do trzech dni. Wystarczy zapytać Drugą zaletą punktów ED jest to, iż są one prawdziwą skarbnicą wiedzy, jeśli chodzi o kwestie związane z Unią Europejską. Za ich pośrednictwem uzyskać możemy szybką i rzetelną informację nie tylko o historii i funkcjonowaniu UE, ale także dowiemy się, jak pozyskać środki z funduszy unijnych, jakie mamy możliwości dotyczące kształcenia się w innych krajach członkowskich (staże, stypendia) oraz co zrobić, jeśli chcemy podjąć pracę na przykład w Niemczech, Francji czy w Holandii. Punkty ED mogą okazać się także pomocne, gdy planujemy pobyt w jednym z krajów członkowskich UE lub wybieramy się na wakacje. Warto poznać wcześniej obowiązujące w danym kraju przepisy lub zapoznać się z niezbędnymi informacjami dotyczącymi podróży. Jak uzyskać zezwolenie na pobyt, gdzie szukać pomocy, gdy odwołano nasz lot, jakie są przepisy w sprawie opłat roamingowych? Na te - między innymi - pytania możemy w danym punkcie ED uzyskać odpowiedź. Pamiętajmy jednak, iż konsultanci Europe Direct nie rozwiążą za nas problemu - tzn. nie zgłoszą na przykład skargi w naszym imieniu. Nie mogą oni także zajmować stanowiska na temat konkretnych kwestii związanych z działalnością UE ani udzielać porad prawnych, czyli interpretować przepisów. Zawsze jednak możemy liczyć na to, iż otrzymamy wskazówki, do kogo zwrócić się w danej sprawie, a także pozyskamy dane kontaktowe - zarówno na poziomie UE, krajowym lub lokalnym. Tu też możesz ich spotkać Konsultanci ED organizują specjalne wydarzenia, wykłady otwarte oraz tzw. "lekcje europejskie" w szkołach. Są również aktywni podczas targów pracy, szkoleń, czy lokalnych uroczystości. W Polsce punkty Europe Direct prowadzone są głównie przez samorządy, uczelnie wyższe, izby rolnicze lub organizacje pozarządowe.