Na potrzeby raportu przeanalizowano materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2017 roku do 30 czerwca 2018 roku - łącznie ponad 52 mln informacji: 1 mln tekstów prasowych, 5 mln internetowych i 46 mln postów w mediach społecznościowych. Nowa odsłona badania Podstawą całkowicie nowej metodologii, którą przyjęto w tegorocznej edycji raportu, jest zastosowanie porównywalnych wskaźników dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniających specyfikę prasy, portali internetowych i social media. Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest siła marki - wypadkowa kilku zmiennych (liczby publikacji, impaktu i indeksu sentymentu) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat. Marki absolutnie topowe W badaniu wyselekcjonowano 50 branż najczęściej pojawiających się w mediach. W każdym z sektorów wyłoniono 10 brandów, o których wzmiankowano najwięcej. W kolejnym etapie szczegółowo przeanalizowano materiały dotyczące każdej marki, biorąc pod uwagę przyjęte wskaźniki, decydujące ostatecznie o sile brandu. Raport uwzględnia rankingi branżowe oraz klasyfikację wszystkich 500 marek poddanych badaniu. Pięćdziesięciu najsilniejszym medialnie brandom przyznano tytuł i statuetkę Top Marka 2018. Najsilniejsze brandy badania Topową marką całego rankingu, obejmującego 500 brandów, została PGE Polska Grupa Energetyczna. Siłę tej marki wyliczono na 17 948 385 pkt. O jej przewadze nad dwiema kolejnymi markami w badaniu zdecydował wyższy indeks sentymentu. Na 2. miejscu znalazło się TVN z wynikiem 15 291 632 pkt. Marka wyprzedziła Polsat, który zgromadził 14 947 330 pkt. Czwarte miejsce należało do Mercedesa - 10 314 910 pkt. Top 5 zamknęło BMW z wynikiem 10 304 075 pkt.Na trzy kolejne miejsca trafiły tytuły prasowe - "Gazeta Wyborcza" - 10 037 818 pkt., "Przegląd Sportowy" - 8 940 207 i "Super Express" - 8 136 974. Na 9. miejscu znalazła się marka samochodów premium - Audi - 8 109 123 pkt. Miejsce 10. rankingu 500 marek należy do TVP Info - 7 924 018 pkt. Podsumowując, wśród 10 najsilniejszych marek całego rankingu 500 znalazło się aż sześć brandów mediowych, trzy marki motoryzacyjne i jedna energetyczna. Najlepszy wizerunek i najszersze dotarcie Przekaz na temat brandów został poddany również ocenie jakościowej - pozytywny wydźwięk wzmianek zwiększał siłę medialną marki. Najwyższy indeks sentymentu - 4,5 - w top 500 marek odnotował brand z kategorii "Projekty charytatywne" - Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". O 0,16 mniej uzyskał Super-Pharm - marka z branży "Sieci - apteki i drogerie", która osiągnęła wskaźnik sentymentu na poziomie 4,34. Trzecią najlepiej ocenianą marką została Szlachetna Paczka - 4,26. Za nią uplasował się brand z branży "Targi" - Expo XXI (3,76) oraz marka z sektora "Samochody popularne" - Toyota - z wynikiem 3,74. Top 5 marek o największym wskaźniku dotarcia informacji otworzył TVN. Impact tej marki wyniósł aż 8 018 909 621. Drugi wynik w rankingu 500 należał do "Gazety Wyborczej" - 7 974 997 266. Na 3. miejscu znalazło się PGE - 7 709 124 523. Pierwszą piątkę uzupełniły media: Super Express - 7 488 587 363 oraz Polsat - 7 070 559 868. - Top Marka jest unikalnym w skali kraju badaniem, które pozwala analizowanym brandom porównać się nie tylko na tle bezpośredniej konkurencji, ale także szerzej w odniesieniu do innych branż. Ranking jest rodzajem komunikacyjnego drogowskazu i stanowi dla marek świetny punkt wyjścia do dalszych szczegółowych analiz oraz tworzenia i modyfikowania strategii - komentuje Katarzyna Popławska, kierownik działu marketingu i public relations PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Prestiżowe badanie Top Marka jest wspólnym przedsięwzięciem pomysłodawcy projektu - magazynu "Press" oraz autora metodologii - agencji informacyjnej PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, realizowanym od 2007 roku. Pierwsze edycje zawierały analizę publikacji prasowych. W roku 2013 badanie poszerzono o materiały z internetu, a 2 lata później o wzmianki z serwisów społecznościowych. Nagranie "Metodologia rankingu Top Marka 2018" - TVIP Nagranie "Top Marka 2018" - agencja informacyjna Newseria Wskaźniki zastosowane w badaniu "Top Marka 2018" Impact - dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium. Indeks sentymentu - współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy. Siła marki - ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press wyrażają zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełne nazwy firm: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press, a w social media oznaczenie @PSMMonitoring (FB i TT) oraz @MagazynPress (FB) i @RedakcjaPress (TT)).