Stwierdzenie, że "sama obecność marki w social media jest niewystarczająca" to truizm. Osoby odpowiedzialne za komunikację wiedzą, że niezbędne jest przygotowanie i zaplanowanie szczegółowej strategii komunikacji oraz dobór odpowiednich kanałów. Marka musi wybrać serwisy, który będą do niej pasowały charakterem, grupą docelową i formą przekazu. Prawidłowa decyzja w tej kwestii ma ogromny wpływ także na optymalne wykorzystanie środków, największy zwrot z inwestycji czy poziom realizacji celów komunikacji. Poza tym w social media najważniejszy jest dialog - zdecydowana większość platform nastawiona jest na komunikację dwukierunkową. Warto zatem odpowiadać na zapytania klientów oraz wyjaśniać wszelkie niejasności. Internauci lubią być otaczani troskliwą opieką, a obecnie profesjonalna obsługa klienta jest równie ważna jak jakość czy cena. Pomimo hegemonii Facebooka, rośnie znaczenie marketingowe pozostałych sieci społecznościowych. Monitorowanie marki w tych miejscach pozwala nie tylko na bezpośrednią rozmowę z użytkownikami praktycznie w czasie rzeczywistym, ale umożliwia także sprzedaż, promocję, trzymanie ręki na pulsie i kontrolowanie potencjalnych sytuacji kryzysowych. 1. Wysyłaj skutecznie - Effecto Poczta elektroniczna to jedno z podstawowych narzędzi PR-owca i marketera. Jednak coraz częściej specjaliści decydują się na wysyłkę komunikatu do mediów poprzez profesjonalne narzędzia dedykowane właśnie tej funkcji. System Effecto jest czymś więcej niż tylko programem pocztowym. To kompleksowe narzędzie, łączące dedykowane bazy mediów, dziennikarzy oraz ekspertów z profesjonalnym programem pocztowym i intuicyjnym portalem do pomiaru efektywności każdego wyemitowanego komunikatu. Bazy mediów, dziennikarzy i ekspertów dostarczane za pomocą systemu Effecto są budowane według indywidualnych wskazań i potrzeb klientów. Ale na tym nie koniec - grupy kontaktów mogą być dodatkowo zawężane według określonych parametrów, takich jak rodzaj i typ medium, zasięg czy tematyka. Użytkownik ma także możliwość uzupełniania bazy o kontakty własne. Proces pomiaru efektywności rozpoczyna się zaledwie kilka sekund po wysyłce. System monitoruje największą liczbę źródeł w poszukiwaniu zwrotów wyemitowanego komunikatu i dzieli je - w zależności od stopnia inspiracji treścią oryginalną - na informacje zbieżne i podobne. 2. Postaw na design - Canva Na portalach informacyjnych obraz i elementy graficzne stały się równoważnym z tekstem nośnikiem informacji. Ta sama zasada dotyczy także publikacji w social media. Współczesny odbiorca znacznie łatwiej konsumuje w internecie treści obrazkowe niż długie teksty. Canva jest bardzo prostym narzędziem do tworzenia i edycji grafik. Pomaga przygotować elementy graficzne w odpowiednich wymiarach na potrzeby każdego z najpopularniejszych serwisów społecznościowych: Facebooka, Twittera czy Instagrama, dzięki czemu nie ma konieczności pamiętania czy sprawdzania wymiarów, obowiązujących na poszczególnych platformach. W darmowej wersji narzędzia autorzy zapewnili użytkownikom dostęp do wielu bezpłatnych zdjęć i szablonów. Stworzenie grafiki zajmuje dosłownie kilka minut. Można ją pobrać na dysk w postaci obrazu lub pliku PDF wysokiej jakości, a także udostępnić w kanałach społecznościowych. 3. Publikuj samodzielne swoje komunikaty - Medium.com W sieci nie brakuje portali, na których można nieodpłatnie opublikować materiały prasowe. Jedną z największych i bardzo dynamicznie rozwijających się platform publikacji tekstów na świecie jest Medium.com. Strona została otwarta dla wszystkich ponad 2 lata temu i przyciąga tysiące ludzi dzielących się swoimi historiami i przemyśleniami. Edytor Medium jest prosty w użyciu i nie ma w nim zbędnych opcji formatowania. Medium to niezwykle bogate źródło wiarygodnych informacji także dla dziennikarzy. Zamieszczane artykuły mogą być inspiracją do stworzenia własnych materiałów lub dać możliwość bezpłatnego przedruku. 4. Monitoruj swoje działania, wypowiedzi klientów i... konkurencję - PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Czy tego chcemy, czy nie, nasza marka pojawia się w sieci, dlatego warto śledzić opinie internautów, a co najważniejsze - reagować na nie. Dotyczy to także materiałów ukazujących się w mediach tradycyjnych - prasie, radiu i telewizji. Monitoring mediów pozwala ustalić, co konsument sądzi o danym brandzie w osobistych relacjach z innymi użytkownikami. Tego typu wypowiedzi są najbardziej wiarygodnymi komunikatami zwrotnymi. Obecnie większość decyzji zakupowych klienci podejmują w oparciu o opinie innych osób. Właściwa informacja to podstawa budowania i kontroli wizerunku, relacji z konsumentami oraz sprzedaży. Można próbować monitorować informacje na własną rękę przeszukując wyszukiwarkę Google, jednak jest to zajęcie bardzo czasochłonne, żmudne oraz nie do końca skuteczne. Kluczowym aspektem monitoringu jest bowiem szybki dostęp do informacji, gwarantujący możliwość błyskawicznej reakcji, co w przypadku wyszukiwania "ręcznego" jest niezwykle utrudnione lub wręcz niemożliwe. Warto zatem postawić na profesjonalne narzędzia. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów dostarcza przeglądy, które opracowywane są w oparciu o najszerszą baze mediów: blisko 5 mln źródeł internetowych, w tym social media, 1100 tytułów prasowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Monitoring zagraniczny uwzględnia ponad 90% światowego rynku mediów. PSMM stawia na prezentację wyników w bardzo przejrzysty sposób oraz na publikację danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na bieżąco reagować na wpisy. Zgromadzone informacje stanowią podstawę do dalszej analizy i opracowania wysokospecjalistycznych raportów medialnych, biuletynów czy newsletterów. 5. Kontroluj ruch - Google Analytics Google Analytics umożliwia analizowanie funkcjonowania własnej strony www. To popularne narzędzie, które dostarcza informacje odnośnie odbiorców strony internetowej, ich zachowania, preferencji. Oprócz liczby sesji, narzędzie prezentuje także informacje dotyczące liczby użytkowników, którzy odwiedzili daną stronę oraz liczby wygenerowanych odsłon. Google Analytics umożliwia dostęp do części danych strony w czasie rzeczywistym, jednak większość statystyk dostarczana jest z pewnym opóźnieniem (ok. 24 godziny). Narzędzie pozwala również na tworzenie i przeglądanie raportów w oparciu o dane demograficzne, które można zestawiać z innymi wymiarami np. średnim czasem pobytu na stronie, bounce rate czy najczęściej odwiedzanymi podstronami. Dzięki temu można uzyskać wiedzę, m.in. które komunikaty cieszą się największym zainteresowaniem albo która grafika była najczęściej pobierana. Analytics ma ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku branży e-commerce. Umożliwia zebranie cennych danych odnośnie zachowania klientów, a wnioski mogą znacząco wpłynąć na zwiększenie konwersji, a co za tym idzie - wzrost sprzedaży. Dane z Google Analyticsa pomagają także zoptymalizować działania marketingowe - odpowiednio ulokować budżet, usprawnić stronę oraz znacząco ograniczyć koszty związane z pozyskaniem danych poprzez tradycyjne badania marketingowe. 6. Dziel się wiedzą - blog Blog to doskonałe miejsce do budowania wizerunku eksperta i autorytetu w branży, ale także uzyskania przewagi nad konkurencją. Poza tym blog wpływa pozytywnie na pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Należy jednak pamiętać, że blog firmowy to nie to samo, co strona internetowa i rządzi się swoimi prawami - mniej formalnym językiem wpisów, regularnością pojawiania się nowych informacji, estetyką strony czy koniecznością odpisywania bieżąco na komentarze. Alternatywą dla bloga może być także zakładka na podstronie firmowej. Przykładowo w zakładce Infoakademia firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów (dostępnej pod adresem: http://psmm.pl/pl/infoakademia) klient znajdzie odpowiedzi na wiele pytań z zakresu monitoringu mediów, analiz medianych, a także samej komunikacji, np. "Czy ekwiwalent reklamowy to wartość publikacji?" albo "Jak znaleźć nisze komunikacyjne?" 7. Niech pracownicy rozmawiają - HipChat Poza komunikacją zewnętrzną z partnerami, klientami czy dziennikarzami, ogromne znaczenie ma także komunikacja wewnętrzna, zwłaszcza kiedy firma jest bardzo duża i ma swoje oddziały w różnych miastach. Odpowiednia komunikacja w zespole może przynieść duże profity firmie i znacznie ułatwić funkcjonowanie. Hipchat służy do komunikacji w zespole w oparciu o różne wątki. Każda grupa może stworzyć sobie swój oddzielny pokój. Narzędzie pozwala na integracje z innymi serwisami, ma dobrze opracowaną aplikację mobilną. Nie ma konieczności martwienia się o dostęp do informacji pracując na różnych urządzeniach czy wyjeżdżając w podróż służbową, gdyż wszystkie wersje (z pulpitu, mobilne i webowa) są synchronizowane na bieżąco. Poza tym narzędzie informuje o powiadomieniu w indywidualny sposób, w zależności od ustawień - wewnątrz aplikacji, emailem, SMS’owo lub przez powiadomienie w smartfonie.