O tym się mówi: analizy, raporty i statystyki Tylko od połowy stycznia do połowy marca polskie media zalała fala publikacji o koronawirusie - 235 tys. informacji w mediach tradycyjnych i aż 1,1 mln w mediach społecznościoych. Tak wynika z danych opublikowanych w analizie "Koronawirus. Raport medialny" przygotowanej przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów oraz agencję Publicon. Social media - co wydaje się naturalne - przejęły na siebie falę dyskusji internautów. Obserwowano również ogólne zjawisko wykorzystywania przez media niepokoju i paniki do zwiększania zasięgów. Tak ogromna liczba informacji świetnie pokazuje skalę szumu informacyjnego oraz trudności w samodzielnej ocenie i weryfikacji doniesień, z jakimi przyszło się zmierzyć markom. Poza materiałami stricte dotyczącymi ochrony zdrowia bardzo duży obszar debaty zajęły zagadnienia związane z gospodarką. Podejmowały je nie tylko media ekonomiczne, ale również ogólnoinformacyjne i serwisowe, wskazując w bardzo wielu publikacjach na negatywne skutki pandemii dla wielu branż i na spowolnienie gospodarcze. Kryzys napędza kreatywność. Szukaj skutecznych rozwiązań Po pierwszym szoku wywołanym zmianami w kraju i na świecie przedsiębiorcy rozpoczęli walkę z kryzysem modyfikując strategie i dopasowując się do zmienionych realiów. Niezwykle przydatnym wsparciem przedsiębiorców w poszukiwaniu skutecznych rozwiązań okazały się raporty PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, które dostarczały nie tylko wiedzy na temat sytuacji mikro i makroekonomicznej, ale także analizy zachowania podmiotów konkurencyjnych i przykładów adaptacji do zmieniającej się rzeczywistości w różnych branżach. Opracowania takie są wykorzystywane na wielu płaszczyznach prowadzenia biznesu i radzenia sobie z kryzysem: m.in. w komunikacji, przy podejmowaniu kluczowych decyzji, działaniach marketingowych, CSR czy zarządzaniu zasobami ludzkimi. PRESS-SERVICE Monitoring Mediów rekomenduje klientom oprócz wyżej wymienionych opracowań i przeglądów mediów także przekrojowe analizy branżowe, w których zespoły analityków przewidują tzw. "triggery" - tj. zjawiska, jakie wystąpią w przyszłości jako reakcja na obecną sytuację kryzysową oraz insighty płynące dla poszczególnych biznesów. Skuteczny plan awaryjny w czasie pandemii Część firm zareagowała błyskawicznie na panujące warunki oraz potrzeby konsumentów, a rynek został zasypany ciekawymi ofertami. Tempa nie zwolniły restauracje, kawiarnie i cukiernie. Zdecydowały się na dowóz posiłków na zamówienie. Niektóre lokale już wcześniej miały w swojej ofercie taką opcję, inne musiały w bardzo krótkim czasie przygotować ogromne zmiany w funkcjonowaniu firmy. Firmy z branży tekstylnej i odzieżowej rozpoczęły produkcję maseczek, czasami według projektu klienta, przykładem jest marka CupSell i Naszywki. Luksusowe oraz znane marki włączają się w walkę z koronawirusem. Dior i Louis Vuitton produkują wysokiej jakości żele antybakteryjne, podobnie jak koncern PKN Orlen. Producent artykułów biurowych Biurfol zdecydował się na uzupełnienie swojej oferty o przyłbice ochronne tak bardzo teraz potrzebne personelowi medycznemu. W obszarze motoryzacji także znajdziemy wiele kreatywnych reakcji na nową rzeczywistość. Skoda umożliwia zakup samochodów przez Internet, dzięki czemu unikamy bezpośredniego kontaktu w relacji diler- klient. Skoda postawiła także na dostarczanie aut bezpośrednio do klientów w ramach usługi door-2-door. W ostatnim czasie bardzo rozwinęła się branża szkoleniowa, coaching zaczął zyskiwać na popularności, co było widoczne szczególnie w dużych przedsiębiorstwach. Aby możliwe było dalsze kształcenie zarówno indywidualne, jak też w ramach wsparcia pracodawcy, szkoleniowcy oferują szeroką gamę webinarów i szkoleń online. Plan awaryjny wdrażają ponadto trenerzy personalni i dietetycy. Wcześniej spotykali się ze swoimi klientami na sali treningowej, siłowni czy gabinecie. Obecnie prowadzą treningi i porady dietetyczne online. Muzea z kolei oferują swoim klientom wirtualne spacery, czego przykładem jest Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Dzieci i ich rodzice mogą przejść kreatywnymi ścieżkami nauki, ale również obejrzeć filmy wideo dotyczące m.in. prawidłowego mycia rąk i zachowania podstawowych zasad higieny w czasie pandemii. Wirtualny Spacer umożliwiło również Muzeum Powstania Warszawskiego co może być świetną i inspirującą lekcją historii. Kryzys nie będzie trwał wiecznie. Działaj aktywnie! Nie da się ukryć, że pandemia nie jest dla gospodarki dobrym czasem. Firmy tracą klientów, wyraźnie zmniejsza się obrót przedsiębiorstw, a także dochodzi do zwolnień ze względu na brak środków na utrzymanie dużej ilości stanowisk. Wszyscy jednak wiemy, że kryzys minie, trudno jest nam przewidzieć jednak, kiedy to nastąpi. Sytuacja gospodarcza się ustabilizuje i firmy znów będą mogły realizować swoje plany biznesowe. Jest więc to wielki sprawdzian dla przedsiębiorców, którzy powinni dostosować się do zmian, aby nie tylko utrzymać się na rynku, ale też uzyskać uznanie swoich klientów. Monitorując biznes, kontrolując konkurencje i jej działania oraz ich efekty z pomocą PRESS-SERVICE Monitoring Mediów masz szansę wygrać walkę o klienta i swoją pozycję w trudnej dla wszystkich rzeczywistości. Już wiele firm dzięki takiej strategii wdrożyło dobry i owocny plan działania zarówno na co dzień, jak i w czasie kryzysu.