Oczywiście, istnieją metody, które pozwalają w miarę pewnie oszustwo wykryć. Sprawdzenie numeru VIN, oględziny w fachowym serwisie, otrzymanie faktury, a nie umowy "na Niemca" to podstawy. Ale nawet jeśli wszystko wydaje się być w porządku, gwarancji bezproblemowego użytkowania nadal nie ma. Zasada jest prosta — im większa "okazja", czyli niższa cena, tym więcej do samochodu trzeba będzie dołożyć. Oczywiście, najwięcej tego typu przypadków dotyczy starszych, kilkuletnich samochodów, jednak nawet przy prawie nowych można natknąć się na niezłą minę. Dość masowo sprowadzane są samochody powypadkowe, popowodziowe czy wręcz takie, które w kraju pochodzenia zostały spisane na straty. Zdolne ręce polskiego blacharza i lakiernika mogą zapewnić ładny wygląd, ale samochód pełnowartościowy nigdy już nie będzie. Odzyskanie wydanych, a właściwie wyrzuconych pieniędzy jest bardzo trudne, niekiedy wręcz niemożliwe. Naturalnie, nie zawsze musi tak być, przecież nie wszyscy sprzedający są oszustami i nie wszystkie samochody w ogłoszeniach to złom. Zawsze jednak warto zwrócić się do sprawdzonego źródła, czyli oficjalnego dealera marki, którą chcemy kupić. Praktycznie każda marka prowadzi swój program odkupu i sprzedaży samochodów używanych. Są to przede wszystkim samochody, które klient wymienił na nowszy model, bądź też poleasingowe czy pochodzące z wymiany firmowej floty. Tutaj mamy pewność, że pojazd został starannie sprawdzony, zawsze dostaniemy fakturę, no i w razie czego wiadomo, kto za ewentualne wady odpowiada - bo sprzedający nie zniknie z dnia na dzień. Wśród fabrycznych programów dla samochodów używanych wyróżnia się Volvo Selekt. W ramach tego programu po raz pierwszy w Polsce producent oferuje fabryczną gwarancję na samochody, które nie są starsze niż pięć lat. Oczywiście, chodzi wyłącznie o Volvo, które były sprzedane w fabrycznej sieci dealerskiej. Zakres gwarancji jest identyczny jak w przypadku fabrycznie nowych samochodów. Gwarancję - standardowo roczną - można zresztą przedłużyć o kolejne dwa lata. Przy starszych samochodach program Volvo Selekt oferuje ubezpieczenie kosztów napraw, chroniące wszystkie kluczowe mechanizmy i układy elektryczne przez minimum rok, i to bez limitu kilometrów. Każdy samochód, zanim zostanie zakwalifikowany do programu Volvo Selekt, przechodzi przegląd sprawdzający ponad 100 punktów kontrolnych, a podczas przygotowania do sprzedaży - w razie konieczności wymiany - używane są tylko oryginalne części. Dodatkowo przywraca się ustawienia fabryczne i aktualizuje oprogramowanie. Pod tym względem zatem samochód używany nie różni się od zupełnie nowego. Ale jeśli okaże się, że kupiony samochód nie spełnia naszych oczekiwań, można go w ciągu miesiąca wymienić na inny o podobnej wartości. Jedynym warunkiem jest przejechanie mniej niż 1500 kilometrów. Jednak wybór jest łatwy, bo w systemie zawsze jest ponad 500 samochodów objętych programem. Atrakcyjność programu zwiększa też oferta Volvo Selekt Easy Lease, czyli możliwość wynajmu długoterminowego dla samochodów używanych objętych programem. Przy opłacie wstępnej od 0 do 10% wartości samochodu okres najmu może wynosić od 24 do 48 miesięcy, przy limicie przebiegu wynoszącym 150 tysięcy kilometrów. Gdy umowa dobiegnie końca, można samochód wykupić, zwrócić, albo wybrać inny z nowym finansowaniem. Przewagą systemów takich jak Volvo Selekt jest jednak pewność pochodzenia, gwarancja i jakość obsługi autoryzowanego dealera. Sprawdź szczegóły na stronie Volvo.