Samochody hybrydowe w Polsce – przegląd propozycji

Samochody hybrydowe są coraz popularniejsze. Dotyczy to zarówno Polski, jak i Europy. Dla przykładu w Finlandii w ubiegłym roku jeden na siedem nowych sprzedanych samochodów był właśnie hybrydowy. W Polsce utrzymuje się podobny trend. Najpopularniejszą marką w kraju jest Toyota z blisko 20-procentowym udziałem w rynku. A to właśnie Toyota słynie z aut hybrydowych. Wystarczy powiedzieć, że udział hybryd w sprzedaży japońskiego producenta przekroczył niedawno imponujące 50 procent.

Coraz większy udział samochodów hybrydowych w rynku ma swoje powody. Po pierwsze według badań i prognoz elektryfikacja jest kierunkiem, w którym zmierza cała motoryzacja, a samochody hybrydowe są pomostem pomiędzy samochodami spalinowymi a elektrycznymi. Drugim z czynników są względy czysto ekonomiczne - auta hybrydowe spalają wyraźnie mniej paliwa niż porównywalne auta z klasycznym napędem benzynowym. Trzeci, nie mniej istotny powód rosnącej popularności aut hybrydowych to coraz większa troska kupujących o planetę. Samochody hybrydowe emitują mniejsze ilości dwutlenku węgla. A myślenie o środowisku naturalnym to nie moda, ale konieczność, z której wynika m.in. właśnie skierowanie się ku elektromobilności.

Co oznacza samochód hybrydowy?

Samochody hybrydowe łączą zalety aut spalinowych i elektrycznych. Tradycyjny silnik daje im większy zasięg i łatwość uzupełniania paliwa, a dzięki pomocy motoru elektrycznego (lub kilku takich silników) zużywają niewiele paliwa i są dynamiczne. Historia aut hybrydowych jest wbrew pozorom bardzo długa. Ponad sto lat temu, kiedy pojęcie samochodu dopiero się krystalizowało, źródeł napędu było wiele. Na przełomie XIX i XX wieku 40% wszystkich samochodów miało napęd parowy, 38% elektryczny, a spalinowy zaledwie 22%. Nic dziwnego więc, że pierwszy samochód hybrydowy powstał już w 1898 roku. Niestety rozwój aut elektrycznych i zelektryfikowanych dość skutecznie, bo w zasadzie aż do końca XX wieku, zahamowała niedoskonała technika przechowywania energii elektrycznej oraz ogromna popularność silników spalinowych. Dziś trend coraz większego udziału zelektryfikowanych samochodów jest więc zarówno spojrzeniem w przyszłość, jak i czerpaniem pełnymi garściami z historii motoryzacji.

Auta z napędem hybrydowym mogą być hybrydowe w różnym stopniu. Począwszy od mikrohybryd, gdzie silnik elektryczny pełni rolę zaawansowanego rozrusznika, poprzez różne stopnie hybrydyzacji (udział silnika czy silników elektrycznych w napędzie samochodu), aż po pełną hybrydę zdolną do jazdy na samym silniku elektrycznym.

Do osobnej kategorii należą hybrydy plug-in, czyli samochody z silnikiem benzynowym i elektrycznym oraz dużym akumulatorem trakcyjnym, ładowanym z zewnętrznej sieci. Hybrydy ładowane z gniazdka mogą zwykle przejechać na prądzie kilkadziesiąt kilometrów. Co ciekawe, hybrydy plug-in również różnią się między sobą stopniem hybrydyzacji. Niektóre po wyczerpaniu energii zmagazynowanej w baterii stają się zwykłymi autami spalinowymi, inne - na przykład Toyota RAV4 Plug-in Hybrid czy Prius Plug-in Hybrid - są wyposażone w pełny napęd hybrydowy Toyoty. Dzięki temu mogą się poruszać albo w bezemisyjnym trybie elektrycznym przez kilkadziesiąt kilometrów na jednym ładowaniu, albo w trybie hybrydowym i nadal korzystać z silnika elektrycznego przez większość czasu jazdy po mieście dzięki energii odzyskiwanej podczas hamowania.

Hybryda hybrydzie nie jest więc równa, ale idea zawsze pozostaje ta sama - dążenie do wyższej efektywności napędu i obniżania zużycia paliwa.

Zalety posiadania aut hybrydowych

Jakie są zalety posiadania auta z napędem hybrydowym? Samochody hybrydowe to najbardziej zaawansowane i wydajne auta, w których znaleźć można silnik spalinowy. Z kolei do najbardziej dopracowanych hybryd na świecie zaliczane są hybrydowe Toyoty. W stosowanym przez Toyotę układzie hybrydowym oba rodzaje napędu zawsze współdziałają ze sobą, pracując w optymalny sposób. Pełny napęd hybrydowy Toyoty składa się z czterech kluczowych podzespołów: silnika benzynowego, silnika elektrycznego, przekładni planetarnej z generatorem i akumulatora hybrydowego. Kluczem współpracy jest zoptymalizowany przepływ energii między oboma typami silników.

Generator odzyskuje energię z hamowania, natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością przekazuje jej nadwyżki do akumulatora hybrydowego, by powtórnie ją wykorzystać, np. podczas jazdy w korku. W ten sposób kierowca w ogólnie nie musi myśleć o ładowaniu akumulatora hybrydowego, a zużycie paliwa jest ograniczone do minimum. W czasie jazdy może pracować tylko silnik elektryczny, tylko benzynowy lub oba jednocześnie. Wszystkie elementy układu hybrydowego wzajemnie się uzupełniają. System sam dobiera odpowiednie źródła napędu, dzięki czemu może optymalnie wykorzystać każde z nich.

Hybrydy Toyoty są zoptymalizowane pod kątem jak największego wykorzystania silnika elektrycznego - w zależności od warunków jego wykorzystanie może dochodzić do nawet 70-80% czasu jazdy w miejskich warunkach. Na przykład nowy hybrydowy Yaris może nawet przez 77,6% czasu i na 66,1% pokonanej trasy w mieście poruszać się w trybie elektrycznym, co sprawdzili eksperci z Politechniki Poznańskiej.

W samochodach hybrydowych silnik spalinowy pracuje wtedy, gdy jest niezbędny, a jeśli już, to w optymalnym dla niego zakresie obrotów - kiedy jest najbardziej sprawny i najbardziej ekonomiczny. Na niskie spalanie wpływa także wykorzystanie rekuperacji - samochody hybrydowe Toyoty odzyskują energię podczas hamowania, zjazdów czy zmniejszania prędkości.

Dzięki tak zoptymalizowanemu działaniu układu napędowego samochody hybrydowe mogą pochwalić się imponująco niskim spalaniem. Najbardziej widoczne jest to w warunkach miejskich, gdzie pełne hybrydy bardzo często poruszają się przy wykorzystaniu wyłącznie napędu elektrycznego. Przykład znowu daje Toyota. Hybrydy Toyoty same dobierają optymalny tryb jazdy - kierowca nie musi pamiętać o włączeniu elektrycznego trybu EV - elektronika sama go wybierze, gdy warunki będą odpowiednie. A to przekłada się na oszczędność. Tak duży i mocny samochód, jak Toyota RAV4 Hybrid w wersji 218-konnej średnio zużywa zaledwie od 5,6 litra paliwa na 100 km, kompaktowa Toyota Corolla Hatchback Hybrid z napędem o mocy 122 KM jedynie od 4,5 litra paliwa na 100 km, elegancki sedan Toyota Camry Hybrid tylko od 5,3 litra paliwa na 100 km, a miejski hatchback Toyota Yaris Hybrid imponuje średnim spalaniem na poziomie od 3,8 litra paliwa na 100 km.

W przypadku samochodów hybrydowych typu plug-in, czyli takich, które można także ładować z zewnętrznego źródła energii, wyniki spalania są jeszcze bardziej spektakularne. W przypadku średniej wielkości liftbacka Toyota Prius Plug-in Hybrid z napędem hybrydowym plug-in średnie spalanie wynosi szokująco niewiele, bo od 1,2 litra paliwa na 100 km (dane wg cyklu WLTP). A plasująca się w segmencie SUV-ów średniej wielkości, spora jak na tę klasę i bardzo mocna, bo legitymująca się mocą aż 306 KM, hybrydowa Toyota RAV4 Plug-In Hybrid średnio zużywa od 1 litra paliwa na 100 km. Tak, to jeden litr benzyny na 100 km przy mocy 306 KM.

Przy regularnym doładowywaniu akumulatora z zewnątrz (w domu lub na stacji ładowania) Toyotami RAV4 Plug-In Hybrid i Prius Plug-In Hybrid na co dzień można poruszać się praktycznie nie zużywając paliwa. Zasięg RAV4 Plug-In Hybrid w trybie EV wynosi nawet 75 km (wg WLTP), a w przypadku Priusa Plug-In Hybrid sięga do 50 km. Wielu kierowców w czasie codziennych dojazdów do pracy nie pokonuje większych dystansów. Co więcej, akumulator takiej hybrydy plug-in można z domowej stacji (wallbox) naładować w zaledwie 2-3 godziny. A po zużyciu całej energii naładowanej z zewnętrznej sieci hybrydy plug-in Toyoty nadal korzystają z pełnego napędu hybrydowego i energii odzyskiwanej podczas hamowania.

Niskie koszty eksploatacji hybryd Toyoty to o wiele więcej niż tylko niewielkie spalanie. Podczas całego cyklu użytkowania generują dużo mniejsze koszty utrzymania niż samochody z napędem konwencjonalnym, m.in. dzięki temu, że ich konstrukcja jest pozbawiona wielu części narażonych na zużycie, które występują w typowych autach spalinowych. Samochody hybrydowe wyposażone są zazwyczaj także w automatyczne przekładnie - w przypadku hybrydowych Toyot znajdziemy je zawsze - co znacznie zwiększa komfort z jazdy, zwłaszcza w warunkach miejskich. Z kolei układ rekuperacji, który odzyskuje energię z hamowania, przyczynia się do mniejszego zużycia klocków hamulcowych. A to oznacza, że zwykle wymagają wymiany rzadziej, niż w autach o tradycyjnym napędzie.

Niskie koszty eksploatacji samochodów hybrydowych zapewnia także legendarna już bezawaryjność hybryd Toyoty. Zajmują one od lat wiodące miejsca w rankingach zadowolenia klientów i bezawaryjności aut, przeprowadzanych przez niezależne instytuty badawcze i organizacje konsumenckie, i to także wtedy, gdy badana jest bezawaryjność samochodów nie tylko niemal nowych, ale także 6- i 7-letnich oraz 8- i 9-letnich.

Auto hybrydowe emituje też mniej dwutlenku węgla do atmosfery. Dla przykładu napęd hybrydowej Toyoty Yaris emituje średnio od 87 g dwutlenku węgla na kilometr. A jazda hybrydą typu plug-in - Toyotą RAV4 Plug-in Hybrid powoduje emisję średnio tylko od 22 g dwutlenku węgla na kilometr.

Samochody hybrydowe na polskim rynku

Samochody hybrydowe są w Polsce coraz bardziej popularne. W kraju najczęściej wybieranymi pojazdami z takim napędem są samochody hybrydowe Toyoty - aktualnego lidera polskiego rynku. Kilka z najciekawszych i najpopularniejszych hybrydowych Toyot prezentujemy poniżej.

Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris to miejski hatchback. Tak dobry, że został Europejskim Samochodem Roku 2021. Rzeczywistość potwierdza to wyróżnienie - Toyota Yaris jest obecnie jednym z najczęściej wybieranych aut w Europie oraz niekwestionowanym liderem rynku samochodów miejskich w Polsce.

Jedną z najmocniejszych stron Yarisa jest napęd hybrydowy o łącznej mocy 116 KM z silnikiem 1.5 i bezstopniową, automatyczną przekładnią. W ofercie tego modelu znajdziemy go obok tradycyjnych jednostek spalinowych. Miejski samochód hybrydowy Toyoty świetnie sprawdza się zarówno na trasie, jak i w mieście. Ale to w warunkach miejskich pokazuje pełnię swoich zalet i możliwości. W takim otoczeniu może przez aż 77% czasu jazdy korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego - pokazują badania Politechniki Poznańskiej. Z kolej naukowcy z Politechniki Krakowskiej udowodnili, że na terenach podmiejskich Yarisowi Hybrid wystarcza tylko 3,6 litra paliwa na 100 kilometrów. Hybrydowa Toyota Yaris zachęca również bogatym wyposażeniem. W bazowej cenie tej wersji napędowej otrzymujemy kompletny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego, klimatyzację automatyczną czy multimedia z Android Auto i Apple CarPlay.

Cena hybrydowej Toyoty Yaris Hybrid z rocznika 2021 zaczyna się od 78 800 złotych (wersja wyposażenia Active). Oczko wyżej znajduje się odmiana Comfort kosztująca od 79 700 złotych, wersję Executive Toyota wyceniła na minimum od 88 600 złotych, a cena Toyoty Yaris Hybrid Selection Style wynosi od 91 600 złotych. Cennik Toyoty Yaris zamyka specjalna odmiana Tokyo Edition. Cena Yarisa w tej wersji wynosi od 93 500 zł. Szczegóły na stronie producenta.

Toyota Corolla Hatchback Hybrid

Toyota Corolla jest najlepiej sprzedającym się samochodem w historii. Jej najnowsza generacja to zupełnie nowe auto. Wykorzystana do jej stworzenia platforma TNGA zapewnia wszystko, co najlepsze w nowoczesnych samochodach - wysoką sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu, które razem dają wyśmienite prowadzenie. Toyota Corolla jest także bardzo bezpiecznym samochodem - otrzymała maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP 2019 - 95% za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, 84% za zabezpieczenie dzieci oraz 86% za ochronę pieszych. Systemy bezpieczeństwa zostały ocenione na 77%.

Nowa Corolla Hatchback to Toyota, więc można ją nabyć także z dopracowanym napędem hybrydowym. W Corolli dostępne są jego dwa warianty. Hybrydową Toyotę Corollę Hatchback może napędzać układ napędowy 1.8 Hybrid o systemowej mocy 122 KM z automatem e-CVT. Średnie spalanie Toyoty Corolli Hatchback z takim napędem wynosi od 4,4 litra paliwa na 100 km. Drugą hybrydą dostępną w Corolli Hatchback jest jednostka 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy aż 184 KM. Średnie spalanie Toyoty Corolli Hatckback z tym układem to od 4,7 litra paliwa na 100 km. W tym modelu znajdziemy również bardzo bogate wyposażenie. Liczne systemy bezpieczeństwa czynnego, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa czy Apple CarPlay i Android Auto są standardem w każdej nowej hybrydowej Corolli Hatchback.

Ceny hybrydowej Toyoty Corolli Hatchback 2021 z napędem opartym na silniku 1.8 zaczynają się od 93 500 złotych. Odmianę 184-konną Toyota wyceniła na co najmniej 109 300 złotych.

Toyota RAV4 Hybrid

Nowa Toyota RAV4 kontynuuje tradycję twórcy segmentu współczesnych SUV-ów. A to właśnie pierwsza odsłona RAV4 nosi taki status. Obecna generacja to komfortowe auto średnich rozmiarów z dużymi możliwościami terenowymi i wyposażone w nowoczesne technologie. Podobnie jak Corolla, Toyota RAV4 bazuje na modułowej architekturze TNGA. Zapewnia ona SUV-owi Toyoty nisko położony środek ciężkości i bardzo wysoką sztywność nadwozia, co przekłada się na ponadprzeciętne właściwości jezdne, niezależnie od nawierzchni, po której auto się porusza.

Toyota RAV4 jest także dostępna z legendarnym napędem hybrydowym Toyoty. RAV4 Hybrid Dynamic Force dysponuje napędem hybrydowym z silnikiem 2,5 l. W wersji 4x2 taki spalinowo-elektryczny układ osiąga moc 218 KM, zaś z układem AWD-i rozwija 222 KM. Średnie spalanie hybrydowej RAV4 z napędem 218-konnym to zaledwie od 5,5 litra benzyny na 100 kilometrów. Imponują również osiągi auta - z napędem o mocy 222 KM ten spory SUV przyspiesza do setki już w 8,1 s. Podobnie jak w innych hybrydach Toyoty, tutaj również znajdziemy bogate wyposażenie. Hybrydowy RAV4 ma wszystko, co niezbędne we współczesnym SUV-ie - wiele systemów wspomagających kierowcę, dwustrefową klimatyzację i multimedia z Apple CarPlay i Android Auto.

Ceny Toyoty RAV4 Hybrid zaczynają się od 135 300 złotych za wersję przednionapędową. Odmiana 222-konna z napędem AWD-i kosztuje od 144 600 złotych. Więcej informacji tutaj.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Hybrydowa Toyota Prius Plug-in Hybrid dzięki możliwości doładowania z zewnętrznego źródła energii łączy zalety samochodu hybrydowego z możliwościami pojazdu elektrycznego. Korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego, można nią pokonać do 50 km bezemisyjnie. Akumulator całkowicie się nie rozładowuje, gdyż układ odzyskuje energię z hamowania - tak jak zwykła pełna hybryda. A jeśli chcemy naładować go do pełna, można to zrobić w domu lub na stacjach ładowania.

Większy akumulator i mocne silniki elektryczne sprawiają, że auto może popisać się bardzo niskim zużyciem paliwa. Średnie spalanie Toyoty Prius Plug-in Hybrid wynosi od 1,2 litra paliwa na 100 km, a średnia emisja od 28 g dwutlenku węgla na kilometr. Samochód jest oferowany z bogatym wyposażeniem. Ciekawostką w cenniku jest chociażby dostępny opcjonalnie dach z panelami fotowoltaicznymi, które mogą dodatkowo doładowywać baterię. Ceny Toyoty Prius Plug-In Hybrid zaczynają się od 159 900 złotych. Dowiedz się więcej na na stronie Toyoty.

Wasze komentarze
No hate

Dodawanie komentarzy pod tym artykułem zostało wyłączone

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom, niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz w innych serwisach, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.