Reklama

Reklama

Ranking siedmioosobowych aut typu SUV

Auta typu SUV to dziś najmodniejszy i najchętniej wybierany typ nadwozia przez kupujących nowe samochody na rynku europejskim. Jednak to nie tylko moda decyduje o wyborze takiego właśnie auta, lecz walory praktyczne. SUV-y to auta pojemne, wygodne, a doskonałym tego dowodem jest obecność na rynku pojazdów tego typu oferowanych w wersji aż siedmioosobowej. Które z nich zapewniają realny komfort, dobrą dynamikę i wysoki poziom bezpieczeństwa dla całej, licznej rodziny? Odpowiedź w naszym rankingu.

Oferta rodzinnych SUV-ów klasy premium w Polsce

Na polskim rynku znaleźć możemy bardzo wiele modeli dużych SUV-ów oferujących aż siedem miejsc pasażerskich w kabinie. Szybki przegląd rynku pozwala przebierać pomiędzy 25 aktualnie dostępnymi modelami takich aut w naszym kraju. Tego typu samochody oferuje wiele marek: Audi, BMW, Dodge, Ford, Hyundai, Kia, Land Rover, Lexus, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Seat, SsangYong, Tesla, Toyota, Volkswagen czy Volvo. Zawężenie marek do klasy premium zauważalnie zmniejsza nam ilość dostępnych modeli, w naszym rankingu pozostawiliśmy marki Audi, BMW, Lexus, Mercedes i Volvo. Patrzymy na modele siedmiomiejscowych SUV-ów tych marek stosując kilka kryteriów: praktyczność, dynamika, ekonomia jazdy, zwinność i manewrowość i bezpieczeństwo.

Reklama

Praktyczność, dynamika i ekonomia

Cechą wspólną SUVów klasy premium jest połączenie komfortu, praktyczności i sporej dynamiki. Tak jest w przypadku większości modeli wymienionych wyżej marek premium. Gdy porównamy rozmiary i wyposażenie Audi Q7-e, BMW X7 40i, Volvo XC90 T8 Recharge, Mercedesa GLE 350e, czy Lexusa RX 450h, to o wszystkich tych autach można powiedzieć, że zapewniają one wysoki poziom komfortu i pokaźną przestrzeń w kabinie pasażerskiej, jak i w bagażniku. To naprawdę duże auta o długościach od 4,9 metra w przypadku Lexusa, do aż 5,15 metra w modelu BMW X7. Pamiętajmy jednak że o wygodzie we wnętrzu informuje nie tylko długość nadwozia, ale rozstaw osi czy szerokość auta. Najszerszymi SUV-ami wymienionych marek są Mercedes GLE 350e, czy Volvo XC90 T8 Recharge. Z kolei największy rozstaw osi oferują BMW X7 40i, Audi Q7-e, Mercedes GLE 350e i Volvo XC90 T8 Recharge.

Jeżeli chodzi o moc układu napędowego, to wszystkie z wymienionych modeli oferują moc powyżej 300 KM. Najsilniejszym autem okazuje się najnowsze Volvo XC90 T8 Recharge - hybrydowy napęd szwedzkiego topowego SUV-a zapewnia aż 450 KM mocy systemowej. Volvo Cars zwiększyło ostatnio moc silników elektrycznych w serii Recharge, powiększono także pojemność akumulatorów trakcyjnych, z 11,6 kWh do 18 kWh, dzięki czemu Volvo XC90 T8 Recharge jest w tej chwili nie tylko najmocniejszym SUV-em spośród wymienionych modeli, ale także zdolnym do pokonania największego dystansu w trybie jazdy bezemisyjnej (nawet do 90 km). Owszem Audi, BMW czy Mercedes oferują jeszcze mocniejsze wersje swoich SUV-ów (Audi SQ7 4.0 TFSI - 507 KM, BMW X7 M50i - 530 KM, czy Mercedes-AMG GLE 63S - aż 612 KM). Jednak w takich przypadkach cena sportowych odmian jest znacząco wyższa. Ponadto za znacznie wyższą kwotę otrzymujemy co prawda mocniejsze auto, ale żaden z wymienionych usportowionych wariantów SUV-ów Audi, BMW czy Mercedes-AMG nie ma napędu hybrydowego, co oznacza wzrost kosztów eksploatacyjnych (paliwo) i brak możliwość jazdy bezemisyjnej. Dlatego staraliśmy się do rankingu wybrać wersje z hybrydowymi układami napędowymi - niestety, takiego napędu nie oferuje również "zwykła" wersja BMW X7. W rezultacie to napęd Volvo XC90 T8 Recharge okazuje się układem o największej uniwersalności - z jednej strony oferuje moc większą od pozostałych modeli hybrydowych SUV-ów, z drugiej - dzięki powiększonej baterii - pozwala pokonać najdłuższy zasięg w jeździe bezemisyjnej (przeczytaj więcej o zrównoważonym rozwoju Volvo).

Bezpieczeństwo

Siedmioosobowe SUV-y premium to wybór rodzin. Duża, komfortowa wykończona przestrzeń zapewnia wygodną podróż wszystkim pasażerom. A jak z bezpieczeństwem tej podróży? Wszystkie wymienione modele oferują bardzo bogaty poziom wyposażenia, jeżeli chodzi o aktywne systemy wspomagania kierowcy. Adaptacyjny tempomat, aktywne prowadzenie po torze jazdy, monitorowanie martwych stref obserwacji, ostrzeganie przed pojazdami poruszającymi się poprzecznie, aktywne wspomaganie podczas manewrowania i parkowania, kamery dookólnej obserwacji otoczenia, rozpoznawanie znaków, topografia toru jazdy, czy nawet kolektywna inteligencja o warunkach na drodze (w przypadku aut zdolnych do zbierania informacji od innych pojazdów - jak np. w przypadku Volvo). Wszystko to zapewnia znakomite wsparcie kierowcy na drodze i znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa podróży. Jednak to nie ilość systemów świadczy o poziomie bezpieczeństwa, lecz wyniki testów. W Europie organizacją niezależną sprawdzającą poziom bezpieczeństwa nowych aut jest Euro NCAP. Sprawdziliśmy, jak wypadły wymienione modele siedmiomiejscowych SUV-ów klasy premium. Poniżej poszczególne wyniki procentowe w każdej z czterech badanych dziedzin przez ekspertów z Euro NCAP: bezpieczeństwo kierowcy i dorosłych pasażerów pojazdu, bezpieczeństwo dzieci, bezpieczeństwo pieszych, poziom zapewniany przez aktywne systemy wsparcia kierowcy oraz ocena gwiazdkowa (najwyższa możliwa nota to 5 gwiazdek).

·        Audi Q7 - 92%, 86%, 71%, 72% - 5 gwiazdek Euro NCAP

·        BMW X7 - brak wyników w testach Euro NCAP

·        Lexus RX - 91%, 82%, 79%, 77% - 5 gwiazdek Euro NCAP

·        Mercedes GLE - 91%, 90%, 78%, 78% - 5 gwiazdek Euro NCAP

·        Volvo XC90 - 97%, 87%, 72%, 94% - 5 gwiazdek Euro NCAP

Choć wszystkie z wymienionych modeli (poza BMW X7, które nie zostało przetestowane przez organizację Euro NCAP) otrzymały najwyższą ocenę 5 gwiazdek, to tylko jeden model uzyskał dwie najwyższe oceny. Pod względem bezpieczeństwa dorosłych pasażerów pojazdu i systemów asystujących wspomagających bezpieczeństwo, najlepiej wypadł model Volvo XC90. Szczególnie widoczna jest spora różnica w systemach aktywnego wspomagania bezpieczeństwa, gdzie Volvo XC90 zauważalnie pokonuje konkurentów. Również pod względem ochrony dorosłych pasażerów szwedzki SUV jako jedyny pokonuje barierę 95%.

Wasze komentarze
No hate

Dodawanie komentarzy pod tym artykułem zostało wyłączone

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom, niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz w innych serwisach, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje