Smartfony, tablety, lekkie notebooki towarzyszą nam codziennie. Wielu z nas rano, jeszcze przed wyjściem z domu, przy pomocy telefonu sprawdza maila, Facebooka, prognozę pogody i najważniejsze informacje z kraju i zza granicy. Firma P&G od lat uważnie przygląda się potrzebom swoich klientów i stara się być tam, gdzie oni. Czyli nie tylko w realnym, ale także w wirtualnym świecie. Grywalizacja w służbie zdrowiu Przykładem może być, dostępna w 50 krajach, mobilna aplikacja Oral-B, której celem jest sprawienie, że mycie zębów stanie się bardziej skuteczne. Dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii aplikacja łączy się ze szczoteczką i śledzi proces mycia zębów. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, czy prawidłowo dbamy o higienę jamy ustnej. Jeśli nie, aplikacja przedstawi nam indywidualnie dopasowany program, dzięki któremu będziemy mogli zmienić nasze nawyki i cieszyć się zdrowymi zębami i białym uśmiechem. Żeby zachęcić konsumentów do korzystania z aplikacji, zespół złożony z najlepszych ekspertów z całego świata wprowadził element grywalizacji (dzięki temu użytkownicy są bardziej zaangażowani, a to sprawia, że łatwiej im zmienić nieprawidłowe nawyki w zakresie dbania o higienę jamy ustanej). Młodzi menadżerowie z warszawskiego biura P&G Global Business Services mieli okazję współpracować ze specjalistami z USA i Niemiec, a wśród firm zaangażowanych w proces powstawania aplikacji znalazły się, m.in. Iconmobile, Accenture i Hypermedia. Dzięki temu udało się stworzyć produkt idealnie dopasowany do potrzeb konsumentów (świadczy o tym fakt, że aplikacja została pobrana już milion razy!), a polscy pracownicy biura otrzymali możliwość współpracy z najbardziej doświadczonymi ludźmi w branży - bez opuszczania kraju. Społeczność: To się liczy Podobnie stało się w przypadku platformy grywalizacji, która została stworzona dla znanej od lat marki Old Spice (jeśli nazwa kojarzy wam się ze słowami: "siedzę na koniu" - macie słuszne skojarzenie). Old Spice jest produktem niemal kultowym, ale młodsze pokolenia oczekują czegoś więcej - chcą, by produkty, których używają na co dzień, istniały także w wirtualnym świecie. Dzięki platformie, która również oparta jest na mechanice grywalizacji, stało się to możliwe. Użytkownicy mogą wcielać się w postać bohatera marki i podczas gry rywalizować z innymi graczami, chwaląc się swoimi osiągnięciami na portalach społecznościowych. Dodatkową zachętą do angażowania się w grę są nagrody. Nie są to przypadkowe produkty, ale to, czego młodzi ludzie naprawdę szukają i potrzebują - subskrypcje Spotify (platformy muzycznej, która umożliwia słuchanie muzyki z całego świata) czy konsole do gier. Zaangażowanie, emocje, rywalizacja - to hasła, które przyświecały twórcom platformy. Podobnie jak w przypadku aplikacji Oral B P&G również postawiło na Polaków ze start up-u Gamfi, który specjalizuje się właśnie w grywalizacji. Dzięki temu użytkownicy platformy mogą cieszyć się dopracowanym i dopasowanym do ich potrzeb produktem. Korzyści ze współpracy odnieśli wszyscy: specjaliści P&G mieli okazję pracować osobami, które świetnie odnajdują się w świecie nowych technologii, a pracownicy Gamfi mogli skorzystać z bogatego doświadczenia P&G w zakresie zrozumienia potrzeb konsumentów. Liderzy rynku wiedzą już, że stworzenie dobrego produktu to nie wszystko. Dziś równie ważne jest codzienne towarzyszenie klientowi i stanie się częścią jego świata. Innowacje, na które stawia P&G, sprawiają, że jest to możliwe. Jaki będzie następny krok firmy?