I może mieć rację. Zaległości firm wobec kontrahentów i banków wyniosły w 2018 roku ponad 30 mld złotych. Grzegorz ma pecha - jest na samym końcu łańcucha płatności. Jako podwykonawca większych podmiotów dostaje pieniądze, które oni dostaną od swoich klientów. Grzegorz wie, że jeżeli sieć prowadząca do ostatecznego klienta ma więcej niż 2 oczka, a pośrednicy nie mają dużej płynności finansowej, to na swoje wynagrodzenie poczeka dwa miesiące. Pracownicy, ZUS i US nie poczekają. Sytuacji nie poprawia split payment, który przenosi się w dół łańcucha płatności, jeżeli tylko kontrahent główny wprowadzi taką płatność u siebie. Kumulujące się zaległości i zatory płatnicze sprowadzają duże zagrożenie dla płynności finansowej przedsiębiorców w całym łańcuchu dostaw. Taka sytuacja rynkowa to wyzwanie, zwłaszcza dla małych i średnich firm, będących na końcu tego łańcucha. Firmy przezwyciężają problemy z utrzymaniem płynności finansowej, coraz śmielej korzystając m.in. z faktoringu, czyli finansowania faktur. Dla firmy Grzegorza to często ostatnia deska ratunku, gdy obiecany przez klienta przelew ma kolejne opóźnienie. W 2017 roku z oferty finansowania faktur skorzystało około 14% przedsiębiorstw z polskiego sektora MSP. To ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2016. Prowadzenie firmy w warunkach, w których około ¾ polskich przedsiębiorstw ma problemy z utrzymaniem płynności finansowej, a kontrahenci masowo wydłużają terminy płatności, wymaga zapewnienia firmie możliwości szybkiego i łatwego pozyskiwania funduszy. Potrzeba jest jasno wyrażona. Tymczasem potencjał rynku faktoringu adresowanego do małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce wciąż pozostaje niewykorzystany. Potrzeby polskich firm oraz idących za tym konieczności zmian i rozwoju portfolio usług faktoringowych dostrzegają dziś międzynarodowi gracze. Ofertę faktoringu dla MSP uruchamia właśnie na polskim rynku marka Ferratum Business, należąca do Grupy Ferratum, lidera mobilnych usług finansowych i bankowości online. Polska to już dziewiąty kraj, w którym firma pod marką Ferratum Business oferuje usługi adresowane do sektora MŚP. W kształtowaniu oferty dla polskich przedsiębiorców bazuje na 12-letnim doświadczeniu Grupy Ferratum, rozwijającej cyfrowe usługi finansowe aktualnie na 25 rynkach Europy i świata. W sferze produktowej, Ferratum Business rozpoczyna działalność w Polsce od zaoferowania MSP usługi finansowania faktur w formie cichego faktoringu. Finansowanie będzie można uzyskać na 30, 60 lub 90 dni dla faktur w wysokości od 4 do aż 450 tys. zł. "Skokowy wzrost dynamiki usług faktoringowych w Polsce bez wątpienia wiąże się z udostępnieniem na szerszą skalę tej formy finansowania właśnie w segmencie MSP, w którym utrzymanie płynności finansowej stanowi dziś największe wyzwanie. Innowacje technologiczne umożliwiły sięgnięcie po faktoring nawet najmniejszym przedsiębiorcom. Po okresowym boomie na korzystanie z usługi finansowania faktur jako doraźnego, często jednorazowego wsparcia dla pokrycia bieżących kosztów działalności okazuje się jednak, że to znacznie za mało, żeby zagospodarować rosnący potencjał rozwojowy sektora MSP. Polscy przedsiębiorcy są dziś świadomi roli, jaką może odegrać dobrze dobrana oferta faktoringu. Jej zadaniem jest nie tylko wspierać w utrzymaniu płynności finansowej, ale także zapewnić poczucie bezpieczeństwa, środki na rozwój i inwestycje. Zauważalne tendencje na rynku faktoringu w Polsce mocno sygnalizują rosnące oczekiwania polskich firm w tym obszarze" - mówi Greg Micyk, Head of Growth, SME Lending, Ferratum Group. Potrzebne zmiany w rynkowej ofercie faktoringu Wysokie zapotrzebowanie na usługi faktoringu w polskim sektorze MSP rodzi pytania o prognozy dalszego rozwoju usług finansowania krótkoterminowego. Dynamika MSP - stały wzrost liczby przedsiębiorstw oraz ich rosnąca rola w polskiej gospodarce rodzą potrzebę budowania bardziej atrakcyjnej, stabilnej oferty finansowania. Polski segment MSP poszukuje dziś już nie tylko usprawnień technologicznych w korzystaniu z faktoringu. Automatyzacja usług, dostępność online, ułatwienie procedur pozyskania finansowania, muszą być wsparte udostępnieniem odpowiednich limitów, stabilną i przejrzystą ofertą, możliwością nawiązania długotrwałej współpracy i dostosowanym portfolio dodatkowych usług finansowych, które ułatwią korzystanie z tej formy finansowania. "Rynek MSP w Polsce wymaga dziś kompleksowych i przemyślanych narzędzi finansowania. Międzynarodowa skala działalności, wieloletnie doświadczenie Grupy Ferratum oraz szeroki wachlarz innowacyjnych, ale zarazem sprawdzonych już pod kątem skuteczności rozwiązań w zakresie finansowania faktur online sprawiają, że mamy wszelkie narzędzia, by długofalowo i stabilnie odpowiadać na zmieniające się i wciąż rosnące potrzeby polskich przedsiębiorców" - mówi Greg Micyk. Zróżnicowanie limitów finansowania Dotychczas rozdrobniona oferta faktoringu dla polskiego MSP wciąż nie pozwala na skorzystanie z usługi faktoringu wielu polskim przedsiębiorcom. Mowa tu choćby o firmach, które posiadają zbyt niskie dochody, aby skorzystać z oferty tradycyjnych banków, ale jednocześnie są już zbyt duże, aby uzyskać odpowiednie limity finansowania w większości dostępnych usług faktoringu online. I choć innowacyjne fintechy zapewniają szybkie finansowanie firmom małym, mikro i nano-przedsiębiorstwom czy start-upom, to większe firmy, z ugruntowaną pozycją, wciąż nie mają szans na skorzystanie z tego typu usług, pozostając w rynkowej luce. "Polski rynek usług finansowania faktur jest niezwykle dynamiczny, ale wciąż nie odpowiada na wiele potrzeb przedsiębiorców. Dotychczasowy przekrój usług faktoringowych uniemożliwiał m.in. zagospodarowanie potencjału bardziej dojrzałych firm. Ferratum Business ma zamiar zmienić ten stan rzeczy. Finansowanie będzie można uzyskać po raz pierwszy w Polsce dla faktur na poziomie od 4 tys. zł do aż 450 tys. zł. Dzięki naszej ofercie firmy będą miały wybór i nie będą zmuszone angażować się w często mniej elastyczne kredyty ratalne. Pozwoli to przedsiębiorstwom na różnych etapach rozwoju dynamizować kluczowe działania i wzmacniać pozycję konkurencyjną na rynku" - podkreśla Greg Micyk. Faktoring cichy i pierwsza w Polsce oferta dostosowana do split payment Nowością na polskim rynku faktoringu jest także możliwość korzystania z usług finansowania faktur w systemie ratalnym. To dogodne rozwiązanie zwłaszcza w kontekście wprowadzonej w lipcu 2018 roku płatności podzielonej "split payment". Marka Ferratum Business jako pierwsza dostosowuje swoją ofertę do tego wymogu. To wyjście naprzeciw najbardziej aktualnym oczekiwaniom polskich przedsiębiorców. Taka forma korzystania z faktoringu zapewni im elastyczność w zarządzaniu przedsiębiorstwem w kontekście rozliczeń i operacji księgowych. Ferratum Business stawia także na oferowanie usługi w formie cichego faktoringu. W warunkach rynkowych, w których kontrahenci masowo przedłużają płatności, faktoring cichy pozostawia przedsiębiorcom dowolność w zakresie informowania swoich kontrahentów o korzystaniu z tej formy finansowania. "W ofercie Ferratum Business kładziemy nacisk na dostosowanie stabilnych i bezpiecznych rozwiązań do realnych wyzwań ekonomicznych rynku i przekrojowej struktury polskiego MSP. Dotychczasowe doświadczenie Grupy Ferratum w innych krajach, połączone ze znajomością polskiego rynku finansowania faktur pozwala nam uruchomić produkt, który z pewnością wzbudzi zainteresowanie wśród firm w Polsce i pomoże im rozwijać się znacznie szybciej. Oferta finansowania krótkoterminowego musi odpowiadać na potrzeby przedsiębiorców, ale musi także być dostosowana do otoczenia ekonomicznego. Dopiero wtedy możemy mówić o skuteczności oferowanych w Polsce usług faktoringowych - mówi Greg Micyk. Za innowacjami musi iść stabilność współpracy Polski sektor MSP mocno sygnalizuje wzrost oczekiwań wobec dostępnej na rynku oferty finansowania krótkoterminowego. Po boomie na korzystanie z faktoringu jako doraźnego wsparcia w pokryciu kosztów bieżącej działalności, polscy przedsiębiorcy poszukują kompleksowego, zróżnicowanego portfela usług, który umożliwi im konsekwentny rozwój. Dla polskiego MSP korzystanie z faktoringu ma szansę stać się stałym, długofalowym wsparciem w rozwijaniu firm i skutecznym budowaniu przez nie przewag konkurencyjnych. Aby tak się stało przedsiębiorstwa muszą jednak otrzymać zróżnicowane portfolio usług wsparte długotrwałym partnerstwem i stabilną współpracą, która pozwoli im pójść o krok dalej. Cele i potrzeby polskich przedsiębiorców zmieniają się dziś w dynamicznym tempie. W naturalny sposób zmienia się także sama definicja faktoringu. To, czego potrzebuje dziś sektor MSP to już nie tylko szybko dostępne doraźne finansowanie. To przede wszystkim gwarancja trwałej, partnerskiej współpracy i stabilności oferowanych usług, które umożliwią przedsiębiorcom odważny i długofalowy rozwój, a w konsekwencji pozwolą na wsparcie ogromnego potencjału polskiego sektora MSP - podsumowuje Micyk.