XIII edycja raportu objęła materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2019 roku do 30 czerwca 2020 roku - łącznie ponad 97 mln informacji: 2 mln tekstów prasowych, 15 mln internetowych i 80 mln postów w mediach społecznościowych. Marki na topie W badaniu wyselekcjonowano 50 branż najczęściej pojawiających się w mediach. W każdym z sektorów wyłoniono 10 brandów, o których było najwięcej wzmianek. W kolejnym etapie szczegółowo przeanalizowano materiały dotyczące każdej marki, biorąc pod uwagę przyjęte wskaźniki, decydujące ostatecznie o sile brandu. Raport uwzględnia rankingi branżowe oraz klasyfikację wszystkich 500 marek poddanych badaniu. Pięćdziesięciu najsilniejszym medialnie brandom przyznano tytuł i statuetkę Top Marka 2020. 10 najsilniejszych marek Ranking "Top Marka", podobnie jak rok temu, wygrała "Gazeta Wyborcza". Siła tego brandu wyniosła 11 681 088 pkt. Na taki wynik w dużej mierze miał wpływ najwyższy wśród 500 marek impact - aż 6 635 743 304. Dużym zaskoczeniem jest 2. miejsce, na którym uplasowało się OLX z wynikiem 9 343 497 pkt. Portal wyprzedził PKO Bank Polski, który zdobył 8 165 669 pkt. Czwarte miejsce zajął Bank Pekao - 7 977 868 pkt., a piąte PGE - 7 912 144 pkt. Tuż za top 5 ponownie znalazł się brand prasowy - "Super Express", który zgromadził 7 503 959 pkt, podnosząc swoją pozycję względem ubiegłorocznego rankingu o jedno miejsce. Na miejscu 7. uplasował się tym razem Orlen - 6 997 230, a za nim Mercedes - 6 870 276 pkt. Pierwszą dziesiątkę najsilniejszych marek zamykają brandy telewizyjne: TVN - 6 759 604 pkt oraz Polsat z wynikiem 6 237 772 pkt. Najlepszy wizerunek i największe dotarcie Przekaz na temat brandów został poddany również ocenie jakościowej - pozytywny wydźwięk wzmianek zwiększał siłę medialną marki. Najwyższy indeks sentymentu - 4,67 - w top 500 marek odnotował brand z kategorii "Firmy pożyczkowe" - Ferratum Poland. Na drugim miejscu znalazł się Honor (smartfony) z wynikiem 4,44. Trzecią najlepiej ocenianą marką okazała się Szlachetna Paczka - 4,43. W top 5 tej kategorii znalazły się także biuro turystyczne Sun&Fun Holiday - 4,40 oraz PRESCO (windykacja), który uzyskał indeks sentymentu na poziomie 4,39. Wzorem ubiegłorocznego zestawienia topową piątkę brandów o największym wskaźniku dotarcia informacji otworzyła "Gazeta Wyborcza", z dającym jej dużą przewagę w tej kategorii wynikiem 6 635 743 304. Na 2. miejscu znalazł się Orlen. Impact tej marki wyniósł 3 765 258 238. Trzeci wynik w rankingu 500 należał do Fundacji Siepomaga - 3 684 011 513. Top 5 marek najlepszych w dotarciu informacji zamykają media: TVN - 3 521 006 168 oraz "Super Express" - 3 364 836 417. - Top Marka to najszersze badanie brandów w Polsce. W tej edycji przeanalizowaliśmy prawie 20 mln informacji więcej niż rok temu. Znaczące wzrosty publikacji odnotowaliśmy w internecie i social mediach. Już po tych liczbach widać, jak mocno sytuacja związana z pandemią Covid-19 wpłynęła na działania komunikacyjne marek. W tym roku oprócz analizy 5 brandów każdej z 50 branż w ramach Top Marki dajemy także klientom możliwość zamówienia szczegółowych raportów branżowych rozbudowanych do analizy 10 podmiotów - komentuje Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Prestiżowe badanie Top Marka jest wspólnym przedsięwzięciem pomysłodawcy projektu - magazynu "Press" oraz autora metodologii - PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, realizowanym od 2007 roku. Pierwsze edycje zawierały analizę publikacji prasowych. W roku 2013 badanie poszerzono o materiały z internetu, a 2 lata później o wzmianki z serwisów społecznościowych. Publikację raportu "Top Marka 2020" poprzedziła debata na temat wizerunku firm w czasie Covid-19. Dwie części debaty - pierwsza o strategii firmy i druga na temat organizacji pracy - można obejrzeć na stronie Top Marki i Press.pl. Link do debaty cz. 1 Link do debaty cz. 2 W dyskusji udział wzięli: Magdalena Brzezińska - dyrektor ds. korporacyjnych Grupa Żywiec, Michał Fura - dyrektor komunikacji i public affairs UPC Polska , Dariusz Maciołek - dyrektor zarządzający pionu komunikacji i marketingu Banku BNP Paribas, Paweł Trochimiuk - prezes Partner of Promotion i Sebastian Bykowski - wiceprezes zarządu, dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Rozmowę prowadziła Katarzyna Buszkowska, zastępczyni redaktora naczelnego magazynu "Press". Podstawy metodologii Przyjęta w badaniu metodologia opiera się na korzystaniu z porównywalnych wskaźników dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniających specyfikę prasy, portali internetowych i social media. Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest niezmiennie siła marki - wypadkowa kilku zmiennych (impaktu, indeksu wydźwięku i liczby publikacji) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat. Do wyliczenia sumarycznego impaktu analizowanych materiałów zastosowano współczynnik korygujący dla krótkich, jednowyrazowych lub jednozdaniowych wzmianek. Wpływ takich publikacji na kształt rankingu został ograniczony, by nie przesłonił znaczenia materiałów związanych z bieżącą działalnością marek i zazwyczaj w większym stopniu wpływających na ich wizerunek. Wskaźniki zastosowane w badaniu "Top Marka 2020" Impact - dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium. Indeks sentymentu - współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy. Siła marki - ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu. Video dotyczące metodologii badania PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press wyrażają zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełne nazwy firm: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i magazyn "Press", a w social media oznaczenie @PSMMonitoring (FB,TT) oraz @MagazynPress (FB) i @RedakcjaPress (TT)).