Matura, rozumiana jako egzamin kończący edukację w polskich liceach i technikach, posiada głębokie znaczenie zarówno pod kątem indywidualnym, jak i społecznym. Stanowi ona symboliczny most, który przenosi w symboliczny sposób młodzież na etap dorosłości, obejmujący odpowiedzialność i dojrzałość. Egzamin ten jest nie tylko testem wiedzy czy inteligencji, ale jest również społecznym rytuałem, akcentującym przemianę z ucznia w pełnoprawnego, dorosłego członka społeczeństwa.I co ciekawe, ważnym kryterium tego czy matura spełnia swój cel jest ocena tego ile spośród osób, które dostały się na studia lekarskie, rzeczywiście je później kończy. Jest to zdecydowana większość osób, gdyż w toku 6 lat studiów rezygnuje lub opada z toku studiów jedynie 9-23% studentów, w zależności od uczelni. Jest to pierwsza ważna informacja dla osób piszących maturę. Te statystyki oznaczają, że jeśli na bazie matury taka osoba dostanie się na medycynę, to z dużym prawdopodobieństwem ten kierunek skończy. Innymi słowy, warto przygotować się dobrze do matury. Społeczne i kulturowe granice dorosłości są ustalone przez właśnie rytuały takie jak matura, która pomaga zdefiniować ten przełomowy moment. Ostatecznie jedyne co matura sprawdza, tak naprawdę, to zdolność do dokonania długofalowego poświęcenia, czyli de facto tego co dalej będzie najbardziej wymagane na jednych z najtrudniejszych studiów w Polsce. Rytuały te mają na celu nadać sens tym arbitralnym granicom, umożliwiając jednostkom osiągnięcie poczucia dojrzałość, przynajmniej z perspektywy społeczeństwa. Dorosłość rozumiana jest jako osiągnięcie pewnego poziomu odpowiedzialności, a nie jest bezpośrednio powiązana z wiekiem biologicznym czy wiedzą z wąskiego zakresu. W kontekście edukacji, odpowiedzialność wiąże się z zdolnością do samodzielnego reagowania, działania, odpowiadania za swoje słowa oraz zdolności do poświęcenia się dla osiągnięcia celu, co stanowi podstawę do osiągnięcia dorosłości w społecznym rozumieniu. Pojawia się w tym momencie pytania, ile w takim razie trwa nauka do matury? Jak ją zaplanować? Jak to wygląda w przypadku biologii? Planowanie nauki do matury z biologii Rozpoczęcie nauki do matury wymaga przemyślanego zaplanowania. Kluczowe dla osiągnięcia sukcesu na maturze jest stworzenie planu nauki obejmującego wszystkie przedmioty, co często jest wyzwaniem, ze względu na brak wsparcia ze strony szkół i ograniczoną wiedzę na temat efektywnego planowania. Z tego powodu wiele osób zaczyna naukę bez konkretnego planu i szybko demotywuje się do wkładania wysiłku w naukę. Dlatego właśnie efektywne planowanie nauki, rozpoczęte we właściwym czasie, jest kluczowe dla osiągnięcia wymarzonych wyników na maturze. Pierwsze kroki do dobrego planu nauki Aby oszacować to, ile czasu potrzebujemy na przygotowanie do matury, powinniśmy postąpić wedle kolejnych kroków. Musimy określić, z jakich przedmiotów będziemy zdawać maturę (obowiązkowe plus dodatkowe przedmioty). Następnie musimy określić, ile czasu potrzebujemy na przygotowanie do poszczególnych przedmiotów, tak aby osiągnąć odpowiedni wynik. Aby to zrobić, przeanalizujmy teraz punkty 3 i 4. Aby dobrze zrealizować punkt 2, musimy pomyśleć o dwóch rzeczach. W jaki wynik celujemy z danego przedmiotu oraz jaka jest nasza wiedza z tego przedmiotu na stan dzisiejszy. Wypadkowa tych dwóch aspektów będzie głównym czynnikiem determinującym to ile czasu musimy poświęcić na naukę. Prostym sposobem na ocenę tego, jaka jest nasza wiedza, jest rozwiązanie 1-2 matur i obliczenie wyniku z kluczem CKE. To będzie nasz punkt startowy. W kroku czwartym planowania nauki do matury warto sprawdzić dostępne dane o czasie, jaki inni uczniowie poświęcili na naukę. Na przykład, średni czas przygotowania do matury z biologii i chemii wynosi około 200 godzin na przedmiot. (Dane te pochodzą z portalu edukacyjnego przygotowującego do matury, który takie dane zbiera i udostępnia.) Zatem ucząc się obu przedmiotów, należy przewidzieć około 400 godzin nauki. Te szacunki zakładają, że celujemy w wynik powyżej 75%, innymi słowy osoby, które osiągały te wyniki poświęciły średnio 200 godzin na przedmiot. A 75% to tyle by dostać się na studia stacjonarne na kierunku lekarskim. W piątym kroku planowania nauki do matury kluczowe jest rozpoznanie własnej umiejętności uczenia się. To, jak efektywnie uczymy się i jak długo informacje pozostają w pamięci, ma bezpośredni wpływ na plan nauki. Im więcej czasu jest do matury, tym więcej czasu musimy zaplanować na powtórki. Pewne minimum to proporcja czasu 1:1 pomiędzy nauką faktów a powtórkami i rozwiązywaniu zadań. Szósty krok polega na podziale materiału na sesje teoretyczne i powtórkowe oraz poukładanie ich w kalendarzu w gotowy plan nauki. W trakcie sesji teoretycznych zgłębiamy teorię i fakty, podczas gdy sesje praktyczne skupiają się na ćwiczeniach i zadaniach maturalnych. Czy dla wszystkich szacunki są takie same? Indywidualne tempo nauki, poziom wiedzy i umiejętności uczenia się sprawiają, że każda osoba spędzi różną ilość czasu na nauce. Aby mieć kontrolę nad swoją nauką ważne jest regularne ocenianie postępów w nauce, najrzadziej po każdych 10% realizacji planu. Na przykład,jeśli nasz plan nauki zakłada 200 godzin pracy, to po 20 godzinach nauki należy ocenić, jak dużo planu zostało zrealizowane. Jeśli to nie 10%, to ostateczny czas nauki może różnić się od założonych 200 godzin. Ocena tempa nauki to jeden sposób, warto dodać drugi, czyli regularną ocenę wzrostu wiedzy, poprzez rozwiązywanie zadań maturalnych i weryfikację odpowiedzi. Ocena tempa nauki i poziomu wiedzy jest naszą nawigacją w podróży do upragnionego wyniku na maturze. Czas nauki do matury może się wydłużyć, jeśli zdecydujemy się na rozwiązanie większej liczby zadań maturalnych. Na przykład, planując rozwiązanie 1000 zadań, można przyjąć średnio 6 minut na zadanie, co oznacza 100 godzin tylko na dodatkowe rozwiązywanie zadań.. To oszacowanie bazuje na danych z naszej platformy maturalnej, gdzie analizowano czas rozwiązywania 70 tysięcy zadań. Dzięki temu możesz dokładniej ocenić, ile czasu potrzebujesz na naukę. Zatem mamy pierwsze kluczowe informacje. Potrzebujemy na naukę do matury z Biologii mniej więcej 200 godzin na kompleksowe przygotowanie oraz dodatkowo 6 minut na każde kolejne zadanie, które planujemy rozwiązać.Przy czym ten szacunek 200 godzin w proporcji 1:1 zakłada 100 godzin na naukę teorii i 100 godzin na rozwiązanie zadań maturalnych. Kolejnym krokiem jest przemyślenie tego, ile czasu pozostało do matury, jak często będziemy mogli się uczyć i ile czasu możemy na to przeznaczyć. Aby to lepiej zobrazować, posłużę się przykładem. Jacek ma dziewięć miesięcy do matury a aktualnie jest połowa lipca. Planuje zdawać maturę w maju przyszłego roku. Dedykuje na naukę dwa dni w tygodniu, po trzy godziny, co daje średnio 24 godziny miesięcznie. Przy tym tempie nauki osiągnie cel w 8,3 miesiąca, co oznacza, że zdąży. Jednak zalecałbym mu naukę trzy razy w tygodniu po trzy godziny, aby skończyć plan w 5,5 miesiąca, co pozwoli mu na dodatkowe ćwiczenia i powtórki w pozostałe trzy miesiące. Efektywna nauka mająca na celu długotrwałe zapamiętywanie informacji jest kluczowa. Nieuwzględnienie aspektu tego może prowadzić do braku postępów mimo wielu godzin wkładanych w naukę. Planowanie nauki do matury staje się jeszcze bardziej złożone, gdy zwiększamy liczbę przedmiotów. Na przykład, dodanie chemii wymaga średnio 200 dodatkowych godzin nauki. W takim przypadku, aby efektywnie przygotować się do matury z biologii i chemii, trzeba uczyć się cztery razy w tygodniu po trzy godziny przez 8,5 miesiąca. Przy trzech przedmiotach, 6 razy w tygodniu po 3 godziny. Oczywiście to przy założeniu, że piszemy rozszerzenie i celujemy w wysokie wyniki. Na to wskazują dane edukacyjne byłych maturzystów. Podsumowanie Gdy przeanalizujemy to wszystko to unaocznia się wniosek oczywisty. Zbyt późne rozpoczęcie nauki do matury może być problemem, ograniczającym możliwość pełnego opanowania materiału. Rozpoczęcie nauki w lipcu umożliwia spokojne i systematyczne przygotowania, podczas gdy start we wrześniu wymaga intensywniejszej nauki, nawet pięć razy w tygodniu. Każdy kolejny miesiąc opóźnienia zmniejsza czas na odpoczynek i naukę innych przedmiotów, co może negatywnie wpłynąć na realizację planu nauki do matury. Powinniśmy być tego świadomi, gdyż mało kto uczy się na “maksa" tylko do jednego przedmiotu. Dlatego jeśli zdajesz na maturze biologię, i dodatkowo np. chemię i fizykę, to musisz bardzo poważnie potraktować stworzenie odpowiedniego planu nauki oraz datę rozpoczęcia nauki do tych egzaminów. Autor: Dariusz Chrapek - Więcej niż Matura Artykuł sponsorowany