Aż 75 % kandydatów sprawdza opinie o pracodawcy na GoWork.pl

Świadomy wybór

Tylko 25% badanych osób przyznaje, że nigdy nie sprawdzało opinii o pracodawcach w Internecie. Co trzeci internauta, szukając nowej pracy, nie chce podejmować życiowej decyzji bez wcześniejszego sprawdzenia. Według badań GoWork.pl, który posiada 2,8 mln opinii o pracodawcach, aż 64% osób dokładnie weryfikuje firmę w sieci, gdy dostanie zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, ponad połowa sprawdza opinie o pracodawcy zanim jeszcze podejmie decyzję o wysłaniu CV, a trzy czwarte sprawdzi je zanim ostatecznie podejmie decyzję o zatrudnieniu. Tym samym, rynek pracy w korelacji z Internetem, kreuje pracownika świadomego i wymagającego. Wybór pracy nie jest już loterią.

Wymagam, sprawdzam, pracuję

Pracownik uczy się wymagać. Co jest w takim razie istotne przy wyborze pracy? Ponad 40% osób przyznało, że kluczową sprawą jest dla nich wysokość wynagrodzenia. Co czwarty najbardziej ceni sobie przejrzystość zasad w miejscu pracy. Poszukują liderów, którym zależy na podwładnych, mają jasne wizje i potrafią słuchać. Znacznie mniejsze znaczenie przy wyborze nowej pracy wydają się mieć innowacyjność narzędzi pracy, niezależność w działaniu i elastyczność pracy. Szukamy również pracodawcy, który będzie liczył się z naszym zdaniem. Ponad połowa badanych osób stwierdziło, że pracodawcę nigdy ono nie interesowało. Jedna czwarta twierdzi, że nawet jeśli pracodawca już pyta o ich zdanie, to nic z tego nie wynika. Jednak w dobie Internetu nikt nie jest już skazany na złego pracodawcę. Każdego można zweryfikować.

Co chcemy wiedzieć?

Prześwietlając pracodawcę w Internecie, najczęściej szukamy komentarzy zamieszczonych przez pracowników. Na drugim miejscu plasują się widełki wynagrodzeń, które chce poznać. Zazwyczaj szukamy po prostu ogólnych informacji o firmie. Tylko sześć na 100 osób zainteresowanych jest możliwościami rozwoju zawodowego oraz tym, co o firmie sądzą klienci. Co ciekawe, wybierając się na rekrutację, tylko 3% badanych interesuje się możliwymi pytaniami, które może zadać rekruter. Najmniej istotną informacją okazuje się miejsce firm w rankingach i zdobyte przez nią nagrody. Prestiż i jakość pracodawcy, wraz z rozwojem Internetu, nabierają dla pracowników innego znaczenia.

Zmieniam pracę bo...

W czasach Internetu, pracownicy nie boją się zmieniać zatrudnienia. Aż 40% z nich podejmuje taką decyzję z powodu niesatysfakcjonujących warunków płacowych. 15 osób na 100 woli zmienić pracodawcę, niż tkwić na posadzie bez możliwości rozwoju. Blisko 20% pracowników czuje się niedocenianych i chce to zmienić, a co dziesiąty odchodzi z powodu braku poczucia bezpieczeństwa.  Pracodawcy muszą brać pod uwagę opinie pracowników na swój temat, gdyż role na rynku pracy odwracają się. Teraz to pracodawcy starają się o pracowników, a nie jest łatwo zostać "pracodawcą z wyboru". Muszą dbać o pracowników, ponieważ już blisko 10% z nich zmienia pracę, gdy otrzyma lepszą ofertę zatrudnienia od konkurencji.

Rekrutacja na poziomie

Baza opinii o pracodawcach, to także świetna okazja, żeby podyskutować o rekrutacjach w konkretnych firmach, omówić przebieg rozmów, ocenić profesjonalizm rekruterów. Aż jedna czwarta badanych osób przyznaje, że rekruter nie był podczas rozmowy wystarczająco profesjonalny. Co piąty pracownik wyznaje, że rekruter pytał o sprawy osobiste. Co ciekawe, prawie 15% badanych powiedziało, że rekruter spóźnił się na rozmowę kwalifikacyjną. Dyskusje o rozmowach kwalifikacyjnych w Internecie przeglądają także pracodawcy, aby poprawić ich jakość. Rekrutacja w dobie Internetu staje się istotnym narzędziem employer brandingowym, a więc służącym do kreowana wizerunku firmy.

Przyszłość rynku pracy

Prawie połowa osób chociaż raz korzystało podczas poszukiwania pracy z polecenia znajomych. Teraz nasze realne sieci społeczne (rodzina, znajomi), na których opieraliśmy kiedyś wybór pracy, przenosimy do wirtualnej rzeczywistości. Zamiast spędzać godziny w kolejce w urzędzie pracy, wybieramy Internet. Sprawdzenie ofert pracy w sieci  jest normą, a czytanie opinii o pracodawcach zdrowym rozsądkiem. To właśnie one diametralnie zmieniają rynek pracy, czynią go uczciwszym,  transparentnym i dynamiczniejszym. Warto jednak zauważyć, że chociaż rynek pracy staje się  wirtualny, to dzięki niemu dobra praca staje się bardziej realna.

Wasze komentarze
No hate

Dodawanie komentarzy pod tym artykułem zostało wyłączone

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom, niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz w innych serwisach, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.