Tylko 25% badanych osób przyznaje, że nigdy nie sprawdzało opinii o pracodawcach w Internecie. Co trzeci internauta, szukając nowej pracy, nie chce podejmować życiowej decyzji bez wcześniejszego sprawdzenia. Według badań GoWork.pl, który posiada 2,8 mln opinii o pracodawcach, aż 64% osób dokładnie weryfikuje firmę w sieci, gdy dostanie zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, ponad połowa sprawdza opinie o pracodawcy zanim jeszcze podejmie decyzję o wysłaniu CV, a trzy czwarte sprawdzi je zanim ostatecznie podejmie decyzję o zatrudnieniu. Tym samym, rynek pracy w korelacji z Internetem, kreuje pracownika świadomego i wymagającego. Wybór pracy nie jest już loterią. Wymagam, sprawdzam, pracuję Pracownik uczy się wymagać. Co jest w takim razie istotne przy wyborze pracy? Ponad 40% osób przyznało, że kluczową sprawą jest dla nich wysokość wynagrodzenia. Co czwarty najbardziej ceni sobie przejrzystość zasad w miejscu pracy. Poszukują liderów, którym zależy na podwładnych, mają jasne wizje i potrafią słuchać. Znacznie mniejsze znaczenie przy wyborze nowej pracy wydają się mieć innowacyjność narzędzi pracy, niezależność w działaniu i elastyczność pracy. Szukamy również pracodawcy, który będzie liczył się z naszym zdaniem. Ponad połowa badanych osób stwierdziło, że pracodawcę nigdy ono nie interesowało. Jedna czwarta twierdzi, że nawet jeśli pracodawca już pyta o ich zdanie, to nic z tego nie wynika. Jednak w dobie Internetu nikt nie jest już skazany na złego pracodawcę. Każdego można zweryfikować. Co chcemy wiedzieć? Prześwietlając pracodawcę w Internecie, najczęściej szukamy komentarzy zamieszczonych przez pracowników. Na drugim miejscu plasują się widełki wynagrodzeń, które chce poznać. Zazwyczaj szukamy po prostu ogólnych informacji o firmie. Tylko sześć na 100 osób zainteresowanych jest możliwościami rozwoju zawodowego oraz tym, co o firmie sądzą klienci. Co ciekawe, wybierając się na rekrutację, tylko 3% badanych interesuje się możliwymi pytaniami, które może zadać rekruter. Najmniej istotną informacją okazuje się miejsce firm w rankingach i zdobyte przez nią nagrody. Prestiż i jakość pracodawcy, wraz z rozwojem Internetu, nabierają dla pracowników innego znaczenia. Zmieniam pracę bo... W czasach Internetu, pracownicy nie boją się zmieniać zatrudnienia. Aż 40% z nich podejmuje taką decyzję z powodu niesatysfakcjonujących warunków płacowych. 15 osób na 100 woli zmienić pracodawcę, niż tkwić na posadzie bez możliwości rozwoju. Blisko 20% pracowników czuje się niedocenianych i chce to zmienić, a co dziesiąty odchodzi z powodu braku poczucia bezpieczeństwa. Pracodawcy muszą brać pod uwagę opinie pracowników na swój temat, gdyż role na rynku pracy odwracają się. Teraz to pracodawcy starają się o pracowników, a nie jest łatwo zostać "pracodawcą z wyboru". Muszą dbać o pracowników, ponieważ już blisko 10% z nich zmienia pracę, gdy otrzyma lepszą ofertę zatrudnienia od konkurencji. Rekrutacja na poziomie Baza opinii o pracodawcach, to także świetna okazja, żeby podyskutować o rekrutacjach w konkretnych firmach, omówić przebieg rozmów, ocenić profesjonalizm rekruterów. Aż jedna czwarta badanych osób przyznaje, że rekruter nie był podczas rozmowy wystarczająco profesjonalny. Co piąty pracownik wyznaje, że rekruter pytał o sprawy osobiste. Co ciekawe, prawie 15% badanych powiedziało, że rekruter spóźnił się na rozmowę kwalifikacyjną. Dyskusje o rozmowach kwalifikacyjnych w Internecie przeglądają także pracodawcy, aby poprawić ich jakość. Rekrutacja w dobie Internetu staje się istotnym narzędziem employer brandingowym, a więc służącym do kreowana wizerunku firmy. Przyszłość rynku pracy Prawie połowa osób chociaż raz korzystało podczas poszukiwania pracy z polecenia znajomych. Teraz nasze realne sieci społeczne (rodzina, znajomi), na których opieraliśmy kiedyś wybór pracy, przenosimy do wirtualnej rzeczywistości. Zamiast spędzać godziny w kolejce w urzędzie pracy, wybieramy Internet. Sprawdzenie ofert pracy w sieci jest normą, a czytanie opinii o pracodawcach zdrowym rozsądkiem. To właśnie one diametralnie zmieniają rynek pracy, czynią go uczciwszym, transparentnym i dynamiczniejszym. Warto jednak zauważyć, że chociaż rynek pracy staje się wirtualny, to dzięki niemu dobra praca staje się bardziej realna.