Second Life jest częściowo płatnym, wirtualnym, multimedialnym, trójwymiarowym światem przeznaczonym dla osób pełnoletnich. Pierwszą firmą, która udostępniła wirtualny świat w 2003 roku, była firma Linden Lab. Świat Second Life znajduje się na wielu serwerach. Użytkownicy tworzą swoje alter ego w czasie rzeczywistym, które nazywane jest powszechnie awatarem. Każdy awatar ma możliwość modyfikacji świata SL oraz uczestniczenia w jego wirtualnej gospodarce. Informacje zawarte w profilu postaci podobne są do informacji, które użytkownik udostępnia w portalach społecznościowych, czyli jest to krótki opis postaci, zainteresowań, obrazek postaci, przynależność do danej grupy. Second Life nie ma z góry narzuconego klimatu świata, jednakże większość lokacji przypomina te znane z życia, użytkownicy mogą prowadzić wirtualny biznes, tańczyć, a nawet się teleportować. Obecnie szacuje się, że w Polsce zarejestrowanych jest 150 tys. użytkowników, z czego aktywni to ok. 60-70 tys. osób. Suma transakcji, jaką przeprowadzają awatarzy, to obecnie ok. 1 mln 700 tys. dolarów amerykańskich. Projekt Second Poland Projekt Second Poland jest nowym pomysłem, który zakłada przeniesienie do SL ośmiu największych miast Polski. Obecnie jest on wdrażany przez agencję reklamową Supremum Group. - Sam pomysł wziął się stąd, że uznaliśmy Second Life za odpowiednie medium, gdzie użytkownicy mieliby własną przestrzeń - podkreśliła Maria Ożana podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, która odbyła się w dniach 23-24 kwietnia 2009 roku na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Pierwszym miastem przeniesionym do wirtualnego świata jest Kraków. W SL utworzone zostały już także Poznań oraz Wrocław, a w tym tygodniu planowane jest otwarcie Katowic. Kolejne cztery miasta to Gdańsk, Warszawa, Łudź i Zakopane. Wirtualne laboratoria, wirtualne wykłady Tak samo jak w rzeczywistym świecie w Second Life zakłada się szkoły. Wiele firm oraz uniwersytetów jak choćby Harvard i Oxford, używa platformy Second Life do celów edukacyjnych. W roku 2007 Second Life zaczęto używać do nauczania języków obcych. - Firmy zatrudniające lektorów oferują kursy w cenie 30-40 zł/h. Jedną ze szkół językowych funkcjonujących w wirtualnym świecie w Polsce jest Lingualand, gdzie obecnie prowadzi się zajęcia z języka angielskiego oraz włoskiego. Lekcje odbywają się trzy razy w tygodniu i polegają na luźnych konwersacjach prowadzonych za pomocą chatu czy voicechatu - powiedziała Maria Ożana, przybliżając ofertę jednej z wirtualnych szkół. Innym zastosowaniem SL w edukacji są np. uczelnie medyczne, gdzie wirtualna rzeczywistość pozwala na aranżowanie sytuacji, z jakimi studenci mogą spotkać się później w pracy zawodowej. Jednym z takich wirtualnych szpitali jest Imperia College, gdzie studenci stykają się z chorobami oddechowymi i uczą się, jak reagować w danej sytuacji i jakiej pomocy udzielić. Innym zastosowaniem SL przez uczelnie są środowiska biznesowe. Na zaliczenie przedmiotu z zakresu marketingu i zarządzania student przygotowuje biznes plan, który następnie musi wcielić w życie w wirtualnym świecie i prowadzić przez określony czas tak, aby przynosił on zyski. Spotyka się również wirtualne laboratoria, w których studenci mogą przeprowadzać eksperymenty i analizować następnie ich efekty. W Krakowie funkcjonuje od 2007 roku wirtualna Akademia Elektrica, gdzie wykłady dotyczą filozofii sieci. Zajęcia odbywają się w każdy poniedziałek o godzinie 21. w wirtualnej sali wykładowej, odwzorowującej salę rzeczywistą.