Szeged (czyt. Seged) to miasto położone półtorej godziny drogi od Budapesztu, z ogromnymi ambicjami kulturalnymi. Od ponad osiemdziesięciu lat słynie z plenerowego festiwalu teatralno-muzycznego. By wydłużyć sezon turystyczny do jesieni i poszerzyć ofertę kulturalną stworzono wielki, międzynarodowy Festiwal i Konkurs Operowy. Jego wielkość mierzy się liczbą widzów, a są nimi nie tylko ci, którzy przybywają do Teatru Narodowego w Szeged. Za sprawą francuskiej stacji Mezzo TV konkursowe zmagania może śledzić 5 milionów widzów w ponad 40 krajach. Ta najpoważniejsza stacja telewizyjna, poświęcona jest ambitnej muzyce. Nie tylko prowadzi transmisje festiwalowych zmagań, ale emituje także fragmenty spektakli oraz filmy dokumentalne o konkurujących teatrach. Nic więc dziwnego, że wiele oper zabiega o zaproszenie na Festiwal. Do grona szczęśliwców należy również Opera Bałtycka, która w tym roku (2009) bierze udział w festiwalu już po raz drugi. Zasady Festiwalu i Konkursu Uczestniczy w nim pięć teatrów operowych z pięciu różnych państw. Każdy z nich przygotowuje nową produkcję, z udziałem węgierskich realizatorów (reżysera, scenografa). Każdy z teatrów ma możliwość wyboru reżysera spośród grona najlepszych węgierskich twórców. Teatry mają wolną rękę w wyborze tytułu - każdy stara się więc być oryginalny, co spowodowało, że festiwal stał się miejscem prezentacji niebanalnych tytułów i kompozytorów. Czyli nie Verdi, Puccini, Mozart a raczej Marschner, Britten, Strauss, Picket, Martinů, Alagna, Tutino, Cilea. Opera Bałtycka wybrała niegraną w Gdańsku Ariadnę na Naxos Straussa. Reżyseria została powierzona wybitnemu węgierskiemu reżyserowi, Janoszowi Szaszowi. Niestety, w ostatniej chwili okazało się, że nie może podjąć współpracy; reżyserii podjął się więc Marek Weiss. Na Festiwalu w 2008 roku Opera Bałtycka zaprezentowała Gwałt na Lukrecji Brittena pod batutą José Marii Flore^ncia w inscenizacji Petera Telihaya. Występ był sukcesem - wykonawczyni partii Lukrecji, Janja Vuletic, jednogłośnie została uznana najlepszą wykonawczynią partii kobiecej. To do niej trafiła główna nagroda. Przyznawane są cztery nagrody: jury nagradza dwoje najlepszych wykonawców, zaś publiczność wybiera swojego ulubieńca i najlepszy spektakl. Przy czym oceniane są nie tyle walory muzyczne, ale teatralne. Takie jest założenie festiwalu - przypominać, że opera to teatr a nie koncert w kostiumach. W listopadzie 2009 w Szeged pojawią się teatry z Ostrawy, Bienne, Debreczyna, Gdańska i Nowego Jorku. Gdańska Opera występuje na specjalnych warunkach - może zaprezentować się z własną orkiestrą (pozostałym teatrom będą towarzyszyć lokalne zespoły). Dzięki Mezzo TV, gdańska Opera zagości wielokrotnie w domach melomanów w całej Europie i ma szansę stać się jedną z bardziej znanych w Europie polskich instytucji kulturalnych. Zapraszamy do obejrzenia retransmisji spektaklu "Ariadna na Naxos" z festiwalu w Szeged w stacji Mezzo TV: 9 listopada (poniedziałek) o godz. 20.30 11 listopada (środa) o godz. 10.00 oraz bezpośredniej transmisji z Gali wieńczącej Konkurs i Festiwal 17 listopada (wtorek) o godz. 20.30 Wiadomość pochodzi ze strony oficjalnej Urzędu Miasta Gdańsk.