8. Gospodarka i energetyka Wymiana gospodarcza między naszymi państwami jest siłą napędową naszych kontaktów. Stabilne warunki ekonomiczne przynoszą korzyści przedsiębiorcom po obu stronach. Naszą wspólną troską jest ich dalsze wspieranie i zabezpieczanie. Obie strony przywiązują tu duże znaczenie do wzmocnienia długookresowego wzrostu i funkcjonującego paneuropejskiego rynku wewnętrznego, w celu szybkiego i trwałego rozwoju obu państw. Chcemy także reagować na nowe wyzwania, związane z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego oraz wypracowania bardziej efektywnych metod zużycia energii. 8.1. Współdziałanie na rzecz utrzymania regularnego i zgodnego z zapotrzebowaniem zaopatrzenia polskich i niemieckich rafinerii w ropę naftową dostarczaną z Rosji przez dotychczasowe trasy transportowe i zapewnienia efektywności ekonomicznej rafinerii w Płocku, Schwedt i Spergau. 8.2. Współpraca na rzecz zapewnienia stabilności sieci przesyłowych w regionie Europy Środkowej z uwzględnieniem transgranicznych przepływów energii elektrycznej. 8.3. Wspieranie budowy interkonektorów gazowych na granicy polsko-niemieckiej, w tym rozbudowa zdolności przesyłowych połączenia gazowego w rejonie Lasowa (Zgorzelec). 8.4. Stworzenie warunków technicznych dla odwrócenia strumieni gazu (reverse flow) w gazociągu jamalskim z Rosji w przypadku zaburzenia dostaw zgodnie z rozporządzeniem o bezpieczeństwie dostaw gazu. 8.5. Pragniemy tworzyć właściwe warunki ramowe do rozbudowy sieci przesyłowych w regionie Europy Środkowowschodniej dla rozwoju wewnętrznego rynku energii Unii Europejskiej, poprawy bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię i zwiększenia pewności tranzytu prądu elektrycznego z Europy Północnej do Południowej oraz z Europy Zachodniej do krajów bałtyckich. 8.6. Pragniemy realizować wspólne projekty w celu zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energetycznym oraz wymaniać się doświadczeniami w zakresie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. 8.7. Pozyskiwanie energii z surowców pochodzenia rolniczego powinno być rozwijane, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii efektywności i zrównoważonego rozwoju. Poprzez utworzoną w 2009 polsko-niemiecką grupę roboczą Bio-GEPOIT będziemy w dalszym ciągu realizować wspólne działania i projekty, a także prowadzić wymianę doświadczeń i wiedzy. 8.8. Będziemy zwiększać nasze zaangażowanie we współpracy badawczej w europejskim ramowym programie badawczym oraz w ramach Europejskiego Strategicznego Planu Technologicznego (SET-Plan) w takich obszarach, jak przykładowo: - prace badawcze i wdrożeniowe dotyczące stacjonarnego i mobilnego akumulowania energii elektrycznej - badania i rozwój na rzecz zwiększania efektywności energetycznej w przemyśle i gospodarce komunalnej, doskonalenia technologii budowy budynków użyteczności publicznej - badania i rozwój na rzecz czystych technologii węglowych, zwiększania efektywności spalania węgla brunatnego i kamiennego oraz redukcji emisji dwutlenku węgla, w tym również technologii jego składowania. 8.9. Zamierzamy współpracować w wymiarze dwustronnym oraz europejskim w dziedzinie telekomunikacji w szczególności w zakresie regulacji telekomunikacyjnych. 9. Ochrona środowiska Naszym obowiązkiem jest zdecydowana i skuteczna ochrona naturalnych podstaw życia, zwłaszcza z uwagi na ich rosnące zagrożenie. Jest to nasze zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń. 9.1. Kontynuując dotychczasową współpracę w dziedzinie ochrony przyrody, chcemy pogłębiać i rozwijać współdziałanie w zakresie ochrony i zarządzania obszarami należącymi do europejskiej sieci obszarów chronionych "NATURA 2000", m.in. w Dolinie Dolnej Odry. 9.2. Podejmując wspólne działania pragniemy przyczynić się do ochrony zagrożonych gatunków zwierząt, jak np. wodniczka. W ramach programu monitoringu i zarządzania chcemy według uzgodnionych standardów zinwentaryzować, zarządzać i utrzymać transgraniczną populację wilka. 9.3. Do ochrony przeciwpowodziowej na Odrze i Nysie Łużyckiej dodane zostaną nowe elementy zarządzania ryzykiem powodziowym, wynikające z wytycznych europejskich, np. opracowywanie map ryzyka powodziowego i map zagrożenia powodziowego, a także planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Zarządzanie ryzykiem powodziowym pozostaje jednym z głównych zadań, koordynowanych w ramach polsko-niemiecko-czeskiego partnerstwa w Międzynarodowej Komisji Ochrony Odry przed Zanieczyszczeniem. Chcielibyśmy kontynuować tę dobrą i sprawdzającą się od wielu lat współpracę. 9.4. Przygraniczne elektrownie węglowe zostały częściowo zmodernizowane lub zlikwidowane. Znacznie zmniejszyła się w związku z tym emisja szkodliwych substancji do atmosfery. We współpracy polsko-niemieckiej modernizowany jest system ciepłowniczy w Zgorzelcu, w celu osiągnięcia znaczącej redukcji zanieczyszczenia powietrza drobnym pyłem w regionie miast Zgorzelec i Goerlitz. 9.5. Przy aktualizacji obowiązującej od roku 2007 umowy międzyrządowej o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym pragniemy wykorzystać zdobyte doświadczenia. Chcemy jednocześnie umożliwić przeprowadzenie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym dla niektórych planów i programów, przykładowo przy opracowywaniu planów zagospodarowania przestrzennego. 10. Współpraca na płaszczyźnie europejskiej Jako członkowie Unii Europejskiej, Polska i Niemcy wyznają wspólne wartości i są przekonane o wadze procesu jednoczenia się Europy. Jesteśmy świadomi naszej roli w Europie i dołożymy wszelkich starań w celu zachowania i wzmocnienia atrakcyjności i konkurencyjności UE. Unia Europejska powinna umacniać rolę obrońcy wolności, bezpieczeństwa i demokracji oraz współpracować w dziedzinie Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. Polska i Niemcy pragną, poprzez ścisłe uzgadnianie stanowisk i wspólne inicjatywy, wnosić wkład w rozwój silnej i efektywnej Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. 10.1. Ostatni kryzys finansowy i gospodarczy pokazuje wyraźnie, jak istotne jest wzmocnienie stabilności strefy euro i konkurencyjności. Chcemy uzgadniać sprawy finansowe i gospodarcze o znaczeniu europejskim oraz wspierać inicjatywy europejskie na rzecz promocji trwałego wzrostu gospodarczego i konkurencyjności. W tym zakresie pragniemy między innymi jak najszybszej realizacji zobowiązań, podjętych w ramach Paktu ma rzecz Euro Plus. 10.2. Szczególną uwagę chcemy zwrócić na współpracę w zakresie przyjęcia przez Polskę wspólnej europejskiej waluty, co należy do priorytetów polskiej polityki gospodarczej. 10.3. Będziemy współpracować, wymieniać poglądy i doświadczenia oraz uzgadniać stanowiska w kwestiach zarządzania gospodarczego w UE, w szczególności w celu zapewnienia długookresowej stabilności finansów publicznych. W tym względzie, sprawę najwyższej wagi stanowi dla nas wprowadzenie nowego mechanizmu nadzoru i korekty nierównowag makroekonomicznych, wzmocnienie Paktu Stabilności i Wzrostu oraz ustanowienie skutecznego Europejskiego Mechanizmu Stabilności. Uważamy, że środki podjęte w tym zakresie powinny uwzględniać interesy zarówno państw członkowskich należących do strefy euro, jak i pozostających poza nią. 10.4. Mając na względzie polską prezydencję w Radzie UE, będziemy ściśle współpracować w procesie przygotowania rocznego budżetu UE 2012 oraz Wieloletnich Ram Finansowych UE po 2013 r. 10.5. Będziemy wspierać realizację kierunkowych działań wskazanych we wspólnym stanowisku, podpisanym przez Prezesa Rady Ministrów RP Polski i Kanclerz RFN w dniu 28 stycznia 2011 r. ws. przyszłości polityki energetycznej UE. 10.6. Chcemy również pogłębiać współpracę w zakresie polityki podatkowej UE (np. w zakresie zbliżania zasad opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych), jak również w zakresie finansów samorządu terytorialnego. 10.7. Opowiadamy się za silną Wspólną Polityką Rolną, która sprosta społecznym oczekiwaniom wobec rolnictwa, m.in. co do zapewnienia wysokiej jakości i bezpiecznej żywności, ochrony zwierząt i ochrony zasobów oraz rozwoju obszarów wiejskich. Dlatego też chcemy zintensyfikować naszą współpracę i konsultacje w celu współkształtowania procesów toczących się na forum UE. 10.8. W wyniku inicjatyw, podjętych przez Trójkąt Weimarski w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, chcemy rozwijać cywilno-wojskowe zdolności zarządzania kryzysowego Unii Europejskiej, przede wszystkim poprzez zapewnienie wszechstronnego cywilno-wojskowego podejścia do planowania i prowadzenia misji cywilnych, operacji wojskowych oraz misji cywilno-wojskowych, na poziomie strategicznym i operacyjnym oraz poprzez rozwój sił szybkiego reagowania. 10.9. Chcemy razem z naszymi francuskimi partnerami w ramach Trójkąta Weimarskiego prowadzić dialog z Rosją i wschodnimi partnerami. Ważną rolę powinien odegrać tutaj projekt Partnerstwa dla Modernizacji z Rosją oraz rozszerzanie i pogłębianie Partnerstwa Wschodniego, także w aspekcie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. Pragniemy angażować się na rzecz realizacji propozycji dalszej rozbudowy Partnerstwa Wschodniego, zawartych we wspólnym liście Ministrów Spraw Zagranicznych Polski i Niemiec do Wysokiej Przedstawiciel UE ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa i Komisarza UE ds. Rozszerzenia i Polityki Sąsiedztwa. 10.10. Ministerstwa Spraw Zagranicznych obu państw będą kontynuowały współpracę z partnerami rosyjskimi w ramach trójstronnych konsultacji, których zasadniczym celem jest rozbudowa i umacnianie zaufania na kontynencie europejskim. 11. Bezpieczeństwo, obrona i pomoc humanitarna Polska i Niemcy podejmują współpracę zarówno na płaszczyźnie europejskiej, jak i arenie międzynarodowej. Oba państwa chcą ze sobą ściśle współpracować w ramach systemu Narodów Zjednoczonych, opowiadając się za pokojem, bezpieczeństwem, demokracją oraz zapewnieniem pomocy dla ofiar kryzysów humanitarnych. Ogniska konfliktów pojawiają się na całym świecie i stanowią ciągle nowe wyzwania dla naszego bezpieczeństwa. Potencjał transformacji wymaga zaangażowania zdolności dyplomatycznych, cywilnych i wojskowych naszych krajów. Polska i Niemcy prezentują wspólne stanowisko w dziedzinie polityki bezpieczeństwa i pragną realizować w oparciu o nie praktyczną współpracę również z partnerami trzecimi. 11.1. Realizując wspólne inicjatywy, chcemy ściśle współpracować na rzecz rozbrojenia i kontroli substrategicznych/taktycznych arsenałów broni jądrowej w Europie. W szczególności w ramach trójstronnego dialogu z Rosją oraz w Radzie NATO-Rosja będziemy angażować się w działania na rzecz budowania jawności i zaufania. Polska i Niemcy wspierają również dążenia do modernizacji kontroli zbrojeń konwencjonalnych w Europie. 11.2. Do najważniejszych działań utworzonego w 1999 r. Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego w Szczecinie zaliczamy uzyskanie pełnej zdolności operacyjnej w 2006 r. oraz dwukrotny udział w misji w Afganistanie w 2007 r. i 2010 r. Trwający obecnie przegląd struktury Dowództwa Korpusu powinien doprowadzić do wzmocnienia zdolności zgodnie z aktualnymi standardami sił NATO. Aby to umożliwić, Polska i Niemcy będą aktywnie wspierać działalność Korpusu, zabiegając m.in. o jego dalsze umiędzynarodowienie oraz zwiększenie zaangażowania obecnych państw uczestniczących. 11.3. Będziemy, wspólnie z naszymi francuskimi partnerami w formule Trójkąta Weimarskiego, angażować się na rzecz ustanowienia Grupy Bojowej Unii Europejskiej 2013/I. Chcemy stworzyć skuteczne i efektywne narzędzie wojskowe, zdolne, w razie potrzeby, do reagowania na różnorodne zagrożenia. Jednocześnie ta Grupa Bojowa Unii Europejskiej mogłaby stać się katalizatorem rozwoju koncepcji wojskowych i Stałych Procedur Operacyjnych. 11.4. Chcemy dzielić się doświadczeniami w zakresie funkcjonowania wojsk obrony powietrznej oraz ożywiać i rozwijać współpracę między niemieckim 2 Skrzydłem Rakietowym Naziemnej Obrony Powietrznej (Bad Suelze) i polską 3 Brygadą Obrony Powietrznej (Warszawa), włączając wzajemną obserwację strzelań rakietowych organizowanych przez współpracujące jednostki. 11.5. Podpiszemy międzyrządową umowę o współpracy dwustronnej w dziedzinie obronności, aby wspierać i intensyfikować relacje bilateralne w tym obszarze. 11.6. Zamierzamy zbadać dalsze możliwości współpracy w zakresie użytkowania, szkolenia personelu, wsparcia logistycznego naziemnej obrony powietrznej oraz wspólnego udziału w ćwiczeniach. 11.7. W obliczu dynamicznej transformacji sił zbrojnych obu państw, zamierzamy rozwijać powiązania partnerskie pomiędzy jednostkami wojskowymi wszystkich rodzajów wojsk, których dobrym przykładem jest związek bliźniaczy 10 Brygady Kawalerii Pancernej i 21 Brygady Pancernej Niemiec oraz integracja 10 Brygady Kawalerii Pancernej w struktury 1 Dywizji Pancernej Niemiec, w ramach Korpusu Sił Szybkiego Reagowania NATO. 11.8. Będziemy rozszerzać relacje partnerskie na jednostki wsparcia i dążyć do nawiązania współpracy brygad logistycznych Wojska Polskiego ze związkami taktycznymi Bundeswehry. 11.9. Podejmiemy działania zmierzające do rozszerzenia współpracy morskich sił przeciwminowych, w tym w zakresie wspólnego oczyszczania z min przybrzeżnych akwenów Morza Bałtyckiego. Rozważymy możliwość wykorzystania okrętów obrony przeciwminowej w ramach inicjatywy UE pooling and sharing. 11.10. Będziemy dążyć do zainicjowania współpracy szkoleniowej w zakresie działań podwodnych z wykorzystaniem niemieckiego zaplecza szkoleniowego oraz użyciem polskich okrętów podwodnych w treningach operacyjnych. 11.11. Zbadamy możliwości organizacji wspólnych szkoleń spadochronowych w bazie polskiego Ośrodka Szkolenia Aeromobilno-Spadochronowego. 11.12. Polska i Niemcy jako partnerzy w systemie międzynarodowej pomocy humanitarnej i współprzewodniczący genewskiej grupy eksperckiej donatorów "Good Humanitarian Donorship" pragną przyczynić się do bardziej skutecznego wsparcia dla ofiar kryzysów i katastrof.