Obowiązek oznaczania banderolami legalizacyjnymi miał zostać wprowadzony od 1 lipca 2020 r., równolegle z wprowadzeniem akcyzy na płyny do e-papierosów i wkłady do podgrzewaczy. Pod koniec czerwca ubiegłego roku Ministerstwo Finansów podjęło jednak decyzję o czasowym zawieszeniu tego obowiązku. Sprzedawcy e-papierosów i wyrobów nowatorskich wprowadzonych do obrotu do 31 grudnia 2020 r. dostali czas na wyprzedaż wyrobów bez oznaczania banderolami aż do 30 kwietnia br. Wprowadzenie obowiązku banderolowego to ważna informacja zarówno dla konsumentów, jak i handlowców, ponieważ teraz bez najmniejszych kłopotów można będzie odróżnić wyroby legalne od tych, które pochodzą z przemytu lub zostały podrobione. Jan Sarnowski, wiceminister finansów odpowiadający za politykę podatkową podkreślił w komunikacie, że wprowadzenie takiego obowiązku to krok w kierunku lepszej ochrony legalnego biznesu - wytwórców liquidów do e-papierosów i produktów nowatorskich - przed nieuczciwą konkurencją. Według Sarnowskiego skorzystają również konsumenci, którym łatwiej będzie zidentyfikować wyroby pochodzące z legalnych źródeł. Banderola daje bowiem pewność, że produkt, który kupują nie jest podróbką o nieznanym składzie. Opodatkowanie wyrobów tytoniowych, płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich, czyli podgrzewaczy tytoniu, ma być tematem pierwszego posiedzenia tzw. Forum Opodatkowania Wyrobów Akcyzowych, które ma odbyć się pod koniec maja. Forum ma być platformą dialogu na temat polityki akcyzowej. Do konsultacji mają być zaproszone wszystkie podmioty zainteresowane tym zagadnieniem, a zatem - poza przedstawicielami branż akcyzowych oraz ekspertami tych sektorów, również ekonomiści, eksperci podatkowi oraz zajmujący się zdrowiem publicznym.