- Jest coś takiego jak echo. Jeżeli w jednym miejscu następuje rozwój, jeśli ludzie mają pieniądze i mają za co kupować, to się przenosi dalej i to będzie się przenosiło także w inne części województwa warmińsko-mazurskiego. To jest przedsięwzięcie odnoszące się do całego regionu - mówił szef PiS podczas rejsu statkiem z portu w Elblągu na Mierzeję Wiślaną. W rejsie uczestniczyli m.in. samorządowcy nadzalewowych gmin Tolkmicka, Krynicy Morskiej i Fromborka oraz przedstawiciele powiatu braniewskiego. Szef PiS dodał, że przekop przez Mierzeję Wiślaną to jeden z elementów, który ma zaktywizować "niełatwy, jeżeli chodzi w szczególności o dostęp do pracy region". Kaczyński przyznał, że po zakończeniu inwestycji Elbląg oczywiście nie stanie się portem na miarę Gdańska i Gdyni. "Tor wodny musiałby wówczas mieć 11 metrów głębokości" - Tor wodny musiałby wówczas mieć 11 a nawet 13 metrów głębokości, a to jest niemożliwe. To będzie mniejszy port, niemniej bardzo znaczący i można mniej więcej sobie wyobrazić, co będzie przedmiotem transportu, zarówno z Obwodu Kaliningradzkiego, jak i z innych państw nadbałtyckich. Port w Elblągu będzie ułatwiał współpracę z Gdańskiem i Gdynią i całym wybrzeżem. Będzie skracał drogę o ok. 50 mil - nadmienił lider PiS. W środę w Elblągu odbyła się konferencja, na której zaprezentowano plany budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. W prezentacji oprócz prezesa PiS wziął też udział m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. W maju tego roku rząd przyjął uchwałę ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Kanał żeglugowy ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Koszt programu oszacowano na 880 mln zł. Przekop ma być zrealizowany do 2022 r. Możliwe są trzy lokalizacje przekopu przez Mierzeję Wiślaną: w Skowronkach, Nowym Świecie oraz Piaskach. Na podstawie przeprowadzonej prognozy oddziaływania skutków na środowisko wskazuje się jako najbardziej korzystny wariant przekop w Nowym Świecie. O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.