Po co mi kompetencje cyfrowe? "Poprzez projekt chcemy wzmocnić kompetencje cyfrowe i metodyczne nauczycieli. Uczymy ich, jak korzystać z zasobów w sieci, ze stron, portali edukacyjnych, z aplikacji. Pokazujemy jak kreatywnie, odpowiedzialnie, ale też bezpiecznie korzystać z materiałów, które są w internecie" - mówi Monika Eilmes-Glegoła z Fundacji Orange, która kieruje projektem Lekcja: Enter. "Pokazujemy, jak przy użyciu technologii tworzyć własne treści cyfrowe - własne scenariusze lekcji. Nauczyciele mają też możliwość wymieniania się tymi scenariuszami z innymi uczestnikami. Przygotowujemy nauczycieli do korzystania z aktywizujących uczniów metod nauczania - jak na przykład lekcja odwrócona" - dodaje. Chcę uczyć zdalnie. Jak zacząć? Lekcja: Enter to projekt, do którego zgłaszają się całe szkoły. Jeżeli jesteś nauczycielem i chcesz wziąć udział w szkoleniach, zapytaj swojego dyrektora, czy szkoła bierze udział w projekcie. Jeśli jeszcze nie, możecie ją zgłosić. Pamiętaj, że szkolenia dla szkół w Twoim województwie organizują placówki doskonalenia nauczycieli, które dostają na nie specjalne granty z Funduszy Europejskich. Jacy nauczyciele mogą się zgłaszać? "Projekt jest skierowany do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w całej Polsce. Są dwie ścieżki tematyczne - jedna dla nauczycieli czterech grup przedmiotowych - wczesnoszkolnej, humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i artystycznej - i druga - dla nauczycieli informatyki" - wyjaśnia Monika Eilmes-Glegoła. "Szkolenia są podzielone na poziom podstawowy i zaawansowany. Kiedy nauczyciel się zgłasza, przechodzi pre-test i jest przydzielony do odpowiedniej grupy szkoleniowej. Staramy się ich też grupować według przedmiotów, których uczą, na przykład tylko nauczycieli przedmiotów humanistycznych. Nie zawsze się to udaje, ale wtedy trener ma zawsze przygotowane przykłady i rozwiązania związane z różnymi przedmiotami, których nauczyciele uczą na co dzień. Chodzi o to, by zadbać o wszystkich, by każdy coś ze szkolenia wyniósł i miał inspiracje do pracy w swojej dziedzinie. Oczywiście wskazujemy nauczycielom narzędzia i aplikacje, które są bezpłatne i zazwyczaj są w języku polskim" - zaznacza. Online czy stacjonarnie? Do końca 2023 roku w projekcie Lekcja: Enter przeszkoli się ok. 75 tysięcy nauczycieli. Jest to około 15% wszystkich nauczycieli w Polsce. Projekt zaczął się tuż przed pandemią, dlatego fundacja nie zdołała - wraz ze współpracującymi z nimi placówkami doskonalenia nauczycieli - zorganizować wielu szkoleń stacjonarnych. "Od marca przeszkoliliśmy około 2200 nauczycieli w ramach pilotażu, 3500 nauczycieli jest w trakcie szkoleń, kolejnych 5000 chętnych mamy zapisanych na kolejne szkolenia. Szkolimy on-line, a po pandemii chcemy wrócić do szkoleń stacjonarnych. Szkolenia, choć przygotowują do pracy z użyciem narzędzi cyfrowych, mają na celu wykorzystywane tych narzędzi w pracy w szkole stacjonarnej" - tłumaczy Monika Eilmes-Glegoła. "Chcemy, aby te kompetencje cyfrowe, które zyskają nauczyciele zmieniły polską szkołę w sposób trwały. Aby była to szkoła angażująca uczniów, otwarta na zmiany. Przyczynią się do tego nauczyciele, którzy będą uczyć w sposób nowoczesny. I takie metody i narzędzia wskazujemy im w projekcie, podsumowuje" - podkreśla. Zapytajmy uczestników szkoleń "Myślę, że te szkolenia naprawdę pojawiły się w dobrym czasie. Dają mi konkretne umiejętności - pokazują narzędzia do pracy z moimi uczniami. Jestem nauczycielem z 20-letnim stażem i przez te wszystkie lata dużo się zmieniło w mojej pracy. A to, czego się uczę na tych szkoleniach, daje mi poczucie, że idę z duchem czasu, że mogę do mojej pracy wprowadzić coś nowego. Szkolenia są "uszyte na miarę" to znaczy, że mimo, że jestem dość początkująca, nauczyciel w sposób zrozumiały i dostosowany do poziomu wiedzy uczestników, wyjaśnia poszczególne kwestie. I mimo, że obecnie odbywają się one zdalnie, to czuję się zaopiekowana przez trenera, który dba o to, byśmy nie tylko uczyli się nowych rzeczy, ale wymieniali doświadczenia z innymi nauczycielami" - mówi pani Danuta, która wzięła udział w pierwszej pilotażowej rundzie szkoleń. "Te szkolenia są dla nas - nauczycieli - bezpłatne, a jednocześnie na wysokim poziomie merytorycznym. Dlatego uważam, że wniosą bardzo wiele wartości do mojej codziennej pracy z uczniami. Poznałam wiele narzędzi i stron, które mogę wykorzystywać w nauczaniu. Wiele z nich już wykorzystuję, by zrobić moim uczniom lekcje powtórzeniowe, i bardzo im się to podoba, angażują się, są bardzo aktywni" - opowiada pani Danuta. "Narzędzia, które poznałem na szkoleniach, wykorzystuję do pracy z moimi uczniami. To fajny sposób, by zmusić ich do krytycznego a zarazem analitycznego podejścia do informacji znajdowanych w internecie, wyjaśnia pan Marcin, nauczyciel historii. Myślę, że te nowe metody mogą zmienić sposób przekazywania wiedzy naszym uczniom. Mogę powiedzieć, że moje lekcje są atrakcyjniejsze i ciekawsze, a zaangażowanie uczniów też jest większe. I jakoś tak czuję, że w polskiej szkole tkwi w związku z tymi narzędziami spory potencjał" - podkreśla. Projekt Lekcja: Enter jest finansowany z programu Polska Cyfrowa, którego środki pochodzą z Unii Europejskiej i polskiego budżetu. Zostań mistrzem informatyki Z kolei w projekcie Centrum Mistrzostwa Informatycznego, który również jest dofinansowany przez Unię Europejską, nauczyciele i pasjonaci informatyki rozwijają swoje, już zaawansowane, kompetencje cyfrowe. Uczestniczą w 2-semestralnym, certyfikowanym kursie na jednej z 5 najlepszych uczelni technicznych w Polsce (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Łódzka, Politechnika Wrocławska, Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska). Przygotowują się w ten sposób do prowadzenia zajęć z algorytmiki i programowania z wybitnie uzdolnionymi uczniami. Jednocześnie nauczyciel otrzymuje grant na prowadzenie zajęć w formie kółka informatycznego. Dzięki temu może np. zabrać uczniów na spotkania on-line z pasjonatami, czy też podzielić się wiedzą i narzędziami, które sam otrzymał podczas szkoleń. Nauczyciel, który chce aplikować o grant, musi założyć konto na stronie projektu i zaaplikować. Kolejny nabór wniosków grantowych rusza już w styczniu 2021 roku. Do końca 2023 roku w projekcie CMI przeszkoli się 1500 takich nauczycieli oraz 12 tysięcy ich uczniów. Wartość projektu to ponad 50 milionów złotych, z czego ponad 42 miliony zostały dofinansowane przez Unię Europejską z programu Polska Cyfrowa i budżet państwa.