Konkurs rozstrzygnięto w poniedziałek w Warszawie. Jego głównym organizatorem jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a współorganizatorami: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Związek Artystów Scen Polskich. Jury, pod przewodnictwem historyka teatru prof. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej, oceniało w tej edycji 26 spektakli, obejrzanych od 1 października 2009 r. do 28 lutego tego roku. W rywalizacji mogły brać udział inscenizacje utworów napisanych nie później niż 40 lat przed ogłoszeniem tej edycji konkursu. - Dzieła dawne zawsze odpowiadają na jakąś współczesną potrzebę - podkreśliła podczas uroczystości w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Kuligowska-Korzeniewska. Nagrody wręczył laureatom szef resortu Bogdan Zdrojewski. Przy tej okazji minister wypowiedział się na temat aktualnej kondycji polskiego teatru i ocenił ją bardzo wysoko. - Chcę podziękować państwu także za te oceny, które przychodzą z zewnątrz - zwrócił się do artystów Zdrojewski. - Polski teatr jest niezwykle ceniony w Europie, na świecie. Pojawiają się oceny, że jest najlepszy w chwili obecnej. Że jest najbogatszy, najciekawszy, pokoleniowo bardzo zróżnicowany - mówił minister. Zdrojewski deklarował podczas uroczystości, że w 2010 roku realizowane będą zobowiązania z wrześniowego Kongresu Kultury Polskiej w Krakowie. - Chcę państwu zaproponować kontrakty stabilizujące pracę, budujące autonomię; poprawiające sytuację także jeśli chodzi o gwarancje finansowe. Zwiększymy liczbę programów wieloletnich, tak aby instytucje posiadały gwarancje na okres trzech lat, jeżeli chodzi o ich budżetowanie - zapowiedział minister kultury. - Bardzo ważna dla mnie rzecz to, by, pomimo kryzysu, wzrost nakładów na kulturę był odnotowywany - podkreślił ponadto Zdrojewski. Grand Prix 5. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej, nagrodę w wysokości 35 tys. zł, zdobył - za najlepsze zdaniem jury przedstawienie w konkursie - TR Warszawa za spektakl "T.E.O.R.E.M.A.T." wyreżyserowany przez Grzegorza Jarzynę. 42-letni Jarzyna otrzymał ponadto nagrodę (w wysokości 10 tys. zł) za reżyserię przedstawienia "T.E.O.R.E.M.A.T.". Posłużył się w tym spektaklu strukturą filmu "Teorema" Piera Paolo Pasoliniego. - Od czasu zrealizowania przez Pasoliniego kultowego, choć znanego głównie we wtajemniczonych koneserskich gronach filmu "Teorema" minęło 40 lat. Wtedy, w 1968 roku, świat zmierzał do wielkiego przesilenia. Społeczne napięcia wynikały w równym stopniu z frustrującego braku, jak i z nadmiaru, który w efekcie okazywał się brakiem. W swoim najnowszym projekcie Jarzyna wykorzystuje strukturę dzieła Pasoliniego do przeprowadzenia studium doświadczenia granicznego czy raczej doświadczenia-granicy - napisali organizatorzy konkursu o nagrodzonym spektaklu "T.E.O.R.E.M.A.T.". - W życiu bohaterów spektaklu, podobnie jak w życiu każdego człowieka, pojawia się taki punkt krytyczny, wyrasta mur, który (...) wymaga decyzji: albo wyłączyć się z życia, albo osiągnąć wyższą świadomość i przekroczyć dotychczasowe ograniczenia - dodali. Wielką Nagrodę Aktorską (15 tys. zł) zdobył w konkursie Jan Englert - za rolę Paola w spektaklu "T.E.O.R.E.M.A.T.". Dwie równorzędne nagrody aktorskie (po 10 tys. zł) przyznano natomiast: Danucie Stence - za rolę Lucii w przedstawieniu "T.E.O.R.E.M.A.T."; i Dorocie Kolak - za rolę Sophie von Essenbeck w przedstawieniu "Zmierzch bogów", wystawionym w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Jury przyznało również nagrody za najlepszą muzykę. Otrzymali je Jacek Grudzień i Piotr Domiński (każdy po 6 tys. zł) za muzykę do spektaklu "T.E.O.R.E.M.A.T.". Artyści wyróżnieni w tej edycji konkursu to m.in.: aktorzy Karolina Piechota (za rolę Beatrice w "Zwodnicy" w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku), Michał Kowalski (za rolę De Floresa w "Zwodnicy" w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku) i Juliusz Chrząstowski (za rolę Pijakiewicza w przedstawieniu "Pijacy" w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie). Jury zarekomendowało spektakl "T.E.O.R.E.M.A.T." do rejestracji telewizyjnej, a przedstawienie "Zwodnica" (w reż. Kuby Kowalskiego) do prezentacji w ramach Warszawskich Spotkań Teatralnych.