Według raportu "PISA 2009 Results: Students On Line" porównującego kompetencje internetowe 15-latków z 19 krajów, młodzi Polacy znaleźli się na czwartym miejscu od końca, wyprzedzając Austrię, Chile i Kolumbię. Najlepiej w sieci odnajdują się zaś nastolatki z Korei Płd., <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-nowa-zelandia,gsbi,4263" title="Nowej Zelandii" target="_blank">Nowej Zelandii</a> i Australii. Jak ustalili badacze, polskie nastolatki lepiej wyszukują informacje potrzebne do rozwiązania jakiegoś problemu gdy mają przed sobą wydrukowany tekst niż komputer z internetem. Może to stanowić przeszkodę w dalszej nauce, poszukiwaniu pracy i w codziennym dorosłym życiu - alarmują autorzy publikacji. Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Joanna Berdzik uważa, że do poprawy sytuacji mogłaby się przyczynić zmiana w nauczaniu informatyki w szkole, tak aby nie skupiać się na budowie komputera, ale na uczeniu korzystania z niego jako narzędzia. - Trzeba też zmienić podejście do komputerów w szkołach. Powinny być w każdej pracowni, by mogli z nich korzystać nauczyciele różnych przedmiotów - podkreśla. Ministerstwo Edukacji Narodowej uspokaja, że umiejętności internetowe poprawi wprowadzana od dwóch lat nowa podstawa programów nauczania. - Stawia na uczenie umiejętności i krytycznego wyboru dostępnych informacji, zamiast prostego uczenia się powielania działań i przyswajania wiedzy bez zrozumienia do czego może być użyta - wyjaśnia rzecznik MEN Grzegorz Żurawski.